fallback

М. Лиао: Предимството на българския онлайн бранш е добрият интернет

Социалният интернет не отшумява, а тепърва набира скорост, смята експертът

08:00 | 23.05.12 г. 8
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

 Марвин Лиао: Пикът на социалния интернет предстои. Снимка: Investor.bg 

„Не най-силният ще оцелее. Нито пък най-интелигентният. Ще оцелее само най-приспособимият към новите реалности“. С тази леко модифицирана мисъл на Чарлз Дарвин приключи своята презентация Марвин Лиао, „онлайн ветеран” с над 10 години опит в международната интернет компания Yahoo!

В рамките на Клуб Investor.bg Лиао разкри вижданията си за следващата трансформация на интернет бизнеса. По думите му в последните месеци рекламният бранш се характеризира със силната фрагментация на медиите, цитирайки като пример актуална статистика на Gartner, според която 85% от потребителите на компютри или мобилни устройства сърфират, докато гледат телевизия. Това е все по-важен тренд, с който рекламистите трябва да се съобразяват.

Социалният интернет не отшумява, а тепърва набира скорост, заяви Лиао, добавяйки, че самият той би инвестирал в акции на Facebook. Социалната мрежа има „едва“ 900 млн. потребители, на фона на всички ползватели на интернет това е малко. Така например населението на Русия е над 141 млн. души (от които 30 млн. ползват социални мрежи, и то предимно „В контакте“ - бел. ред.), на Индонезия -  237 млн. души, а на Китай – 1,3 млрд. души. И на трите пазара  Facebook или не е допуснат, или не е достатъчно познат.

„Нека им дадем още малко време, едва няколко дни са минали от публичното предлагане, и Google не тръгна на борсата добре в началото“, каза още Марвин Лиао.

Същевременно той смята, че времето на сайтовете за групово пазаруване с ваучъри от типа на Groupon e отминало. „Този бизнес модел е ужасен, защото не е никак сигурен. Днес само в Китай има 1000 клонинга на Groupon – затова няма как да са печеливши.“

Лиао очерта три основни етапа в развитието на интернет. Докато в периода 1995-2001 г. основният двигател е бил достъпът, форматът – банери, а целта – осведоменост, между 2001 г. и 2008 г. основните характеристики на глобалната мрежа стават информацията и търсенето, а целта – резултатност. От 2009 г. обаче интернет се намира в нова фаза, в която акцентът е поставен върху социалното, налагат се видеото и приложенията, а фокусът е насочен към емоциите.

Според интернет ветерана голямото предимство на българския онлайн пазар е фактът, че страната разполага с една от най-добрите интернет връзки в Европа. „Имал съм проблем с интернет достъпа в Полша, във Великобритания, но интернетът в България е много качествен“, признава Лиао. 

„Ако нямахте добър високоскоростен интернет, нямаше да може да просъществувате, а така имахте възможност да наблюдавате какво се случва на останалите пазари. На много западни пазари инфраструктурата е ужасна, например по отношение на мобилния интернет. Така е и в САЩ, мобилната инфраструктура там е ужасна, а вие сте късметлии“, добави той. И посочи, че  Централна и Източна Европа, както и азиатско-тихоокеанският регион са местата, където ще има силен ръст на онлайн сектора. 

Марвин Лиао отговори и на въпроси, свързани с развитието на онлайн пазара на Балканите. В Гърция, дори и в сегашната обстановка, този пазар продължава да расте и да заема все по-голям дял на фона на рецесията и спад на целия рекламен пазар, посочи той. «Наистина, ръстът не е от порядъка на 30-40% както преди години, но е факт, че тенденцията се запазва. Не виждам причина да не продължи. А ако това става в Гърция, може да стане и в България”, коментира Лиао.

Лиао изтъкна още, че за успешен бизнес в интернет, компаниите трябва да назначават служители, които да се занимават със социалните насочености. „Когато времената са най-лоши и има криза, онлайн медиите са най-ефективни и продължават да растат, за разлика от останалите медии“, посочи Марвин. „Кризата е отлична възможност за онлайн бранша, не виждам причина той да не продължи да расте“.

И накрая шокира аудиторията с признанието, че е започнал дейността си в Yahoo, където прекара десет и половина години, само защото никоя друга компания не назначавала охотно служители след спукването на dotcom балона. А ако днес би могъл да избира свой работодател за идните десет години, може би би се спрял на Twitter - защото е интересна компания в качеството си на агрегатор на съдържание.  

Клуб Investor.bg се осъществи със съдействието на Microsoft България. Вижте презентацията на компанията за бъдещето на мобилния интернет и мобилните приложения

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:15 | 08.09.22 г.
fallback