fallback

Й. Недев: Късно е за реформи, ако се стигне до лоши финансови резултати

Старото ръководство не може да направи промените, нужна е чужда помощ, смята консултантът, който ще бъде модератор на поредния Клуб Investor.bg

14:51 | 21.01.13 г. 1
Автор - снимка
Редактор

Йордан Недев. Снимка: Личен архив

Йордан Недев e финансист и бивш изпълнителен директор на БДЖ. През последните 10 години е заемал поста управител/изпълнителен директор на четири по-малки и едно по-голямо дружество. Притежава степените бакалавър по икономика и магистър по финанси.

Преподава корпоративни финанси в СУ „Св. Климент Охридски“ и е настоятел във Фондация Александър, която подпомага висшето образование в България.

Недев е модератор на насрочения за 30 януари 2013 г. Клуб Investor.bg с тема Да преминеш през бурята – изпитания за финансови директори! - Г-н Недев, какви са сигналите, които показват, че има нужда от сериозна реформа в дадена компания? 1.       Наличието на икономическа криза винаги е предпоставка за нов прочит на тактика и дори на стратегия – при по-малко клиенти, по-нисък приход от клиенти. 2.       Нарастващ относителен брой на недоволните клиенти е сигурен индикатор. 3.       Увеличаващо се разцепление и интриги във вътрешния екип недвусмислено означава проблем, който трябва незабавно да бъде адресиран. 4.       Промяна в пазарни настроения, мода, нужди, изисквания. 5.       Влошаващи се отношения или качество на подизпълнители или доставчици. 6.       Влошаване на финансовите резултати – на последно място, защото това обикновено е следствие от горните. Тогава вече е късно!

- Когато са налице сигнали, като например влошаване на финансовите показатели, може ли старото ръководство да направи реформата или е нужно ново, което е с ясен фокус и не е обременено от ситуацията? - Изхождайки от горното, ако влошеното финансово състояние е първият видим и споделен проблем, значи старото ръковдство не струва и е необходима промяна! Иначе е нормално да има спад при влошена икономическа среда или бърза смяна на нуждите и желанията на клиентите.

- Сериозната реформа е промяна на мисленето и осъзнаване на ситуацията. Може ли това да стане без чужда помощ? Може, в приказките!

- Доколко човешкото в човека пречи на реформите, например съкращаването на хора е тежък тест за всеки ръководител? Нормално е. На първо място сме хора. В нормална ситуация е добре да се помогне на съкратените с контакти, информация, преквалификация и референции.

В ненормална ситуация – отдавна изпуснати от контрол процеси – само радикални действия имат някаква положителна вероятност за успех. Другото е нулева вероятност, т.е. надяваме се на чудо!

- Често финансите показват, че трябва да се съкращават разходи, но компаниите подминават този сигнал и вървят по течението и дори продължават експанзията. Тук е мястото на финансовия директор, да озапти изпълнителния директор, но има ли финансовият директор в българските компании такава сила? В българските компании, масово, има собственик и всички останали. Финансовият директор в най-добрия случай е главният счетоводител. - Каква е опасността от грешки при реформите, може би именно това спира ръководството, плюс аргумента „щом досега сме се справяли така, и занапред ще се справим“? - Вероятността от грешки е голяма. В нова ситуация всички сме новаци. Мъдростта и житейският опит имат по-голямо значение от икономическите и финансови познания. Проста статистика! Клуб Investor.bg се осъществява благодарение на подкрепата на СИБАНК и Би Ти Ес ООД

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:47 | 14.09.22 г.
fallback