fallback

КЗК разследва седем компании за картел на пазара на горива

Секторният анализ на пазара е показал наличие на неконкурентни практики

16:20 | 25.02.16 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е готова със секторния анализ на пазара на горива. След приключване на процедурата институцията започва проверка за споразумение, нарушаващо конкуренцията на пазара (по чл. 15 от Закона за защита на конкуренцията) срещу седем компании - Shell България, Ромпетрол България, Еко България, OMV България, Петрол АД, НИС Петрол и Лукойл България.

Допълнително срещу Лукойл Нефтохим България е започнато производство за злоупотреба с господстващо положение (по чл. 21 от ЗЗК), става ясно от публикувания на страницата на КЗК анализ.

От Комисията посочват още, че решението им не подлежи на обжалване и ще уведомят министъра на финансите (Владислав Горанов, б. ред.) за необходимите мерки, които да подобрят конкурентната среда на пазара.

Припомняме, че КЗК започна проверката на сектора в средата на миналата година, след като се появиха съмнения, че движението на цените на горивата у нас не следва тенденцията на световните пазари. Обхванат е периода от 1 януари 2012 година до 30 юни 2015 година. Комисията е установила, че в този отрязък от време има периоди, в които цените на дребно не се влияят от цените на едро и цената на производител.

Видно е и значително нарастване на надценките на търговците на дребно. Това може да се дължи на антиконкурентни практики на пазара на дребно, е записано в анализа на регулатора.

От КЗК посочват и наличието на административно-правни бариери пред дейността на доставчизите на горива на националния пазар, свързани с функционирането на данъчните складове в страната. Този извод е бил направен от регулатора още в предишния секторен анализ на пазара, отнасящ се за периода 2009 - 2011 година.

Новата проверка е показала, че няма значителни изменения по отношение на данъчните складове - част от доставчиците на горива нямат собствени складове, тъй като не могат да отговорят на законовите изисквания, а и поради недостатъчен финансов ресурс.

Условията за отварянето на такъв склад включват уставен капитал от 500 хиляди лева и гаранции до 30 млн. лева за дължим акциз.

В тази връзка от Комисията предлага да се преразгледа правната регламентация на дейността на данъчните складове и облекчаване на някои от режимите за изграждането им, както и изграждане на държавни данъчни складове, което ще повиши ефективната конкуренция на търговията и на едро, и на дребно.

Регулаторът препоръчва още и сключване на двустранни споразумения с други държави от ЕС за създаване на облекчена процедура, свързана с движението на акцизни стоки под режим на отложено плащане на акциз.

От КЗК публикуват и елементите на цената на бензина и на дизела. При повечето разглеждани дружества покупната цена на бензина (без ДДС и акциз) заема между 33,8% и 45,8% от крайната продажна цена на дребно или съставлява средно около 40% от крайната продажна цена, предлагана от търговците.

Транспортните разходи са около 1-2%, а нормата на печалба се движи в границите от 0,3% до 14,8%, като преобладават стойностите в интервала между 7% и 11%.Така в цената на бензина 50,5% са т.нар. "други разходи", в които се включват основно ДДС и акцизи, разходи за горивни добавки, съхранение и т.н.

Подобна е ситуацията и с цената на дизеловото гориво, но нормата на печалба се движи от 0,3% до 17,6% от крайната продажна цена. Преобладаваща е стойността 10-12% за повечето дружества на пазара.

Делът на другите разходи тук е около 48%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:57 | 13.09.22 г.
fallback