IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как VW крие своя мамещ софтуер

Защо компанията е била сигурна толкова време, че трикът ѝ няма да бъде разкрит

12:04 | 24.09.15 г. 8
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Преди години само кракът върху педала на газта контролираше начина, по който се движи автомобилът. Днес това се прави все по-често от компютър. Управлението на двигателя вече е толкова сложно, че неговият софтуер може да запълни 10 000 страници, ако бъде отпечатан кода им във формат А4.

Ето защо не е никакъв проблем да се скрие нещо в тези хиляди редове код. Например един софтуер, който открива кога двигателят се намира в лабораторията за анализ за стойностите на отработените газове. А и освен това не е много трудно да се програмира подобен трик. „Това не е сложна наука, това го може всеки производител", казва пред германския Die Welt експерт по контрол на двигателите, който предпочита да остане анонимен.

Но колкото и лесно е да се манипулира един модерен двигател, толкова е трудно подобни атаки да бъдат разкрити.

Централният компютър в съвременните автомобили се нарича ECU или ECM, съкращения за Engine Control Unit или Electronic Control Module. Накратко - блок за управление. В колите на Volkswagen това устройство обикновено се намира между чистачките под предното стъкло. То събира всички данни, предоставени от сензорите на колата - от турбокомпресора през сензора за външната температура до спирачките. Ако пътникът в купето включи, да речем, климатика, контролният блок гарантира, че климатичният компресор започва да работи и че двигателят ще доставя по-висок въртящ момент, за да може да обезпечи работата му.

С помощта на сензорни данни това устройство за управление може дори да разпознава кога на колата ѝ предстои тест за отработени газове. Защото тогава то минава през динамометър. В сервиза или лабораторията предните и задните колела се качват на ролки, а в ауспуха се закача дебела тръба. Когато задвижващите колела се въртят бясно върху барабаните, датчиците за колелата подават уникален сигнал.

Благодарение на големия брой сензори и данните, които те разчитат, може да се разбере кога точно започва действителното тестване за газовете и кога свършва то. Защото оборотите на двигателя, температурата на двигателя, продължителността на цикъла на шофиране и други различни стойности са детайлно заложени. И само когато тези условия са еднакви, може да се сравнят стойностите на емисиите на милиони индивидуални коли. В Европа всичко това е уредено в така наречената New European Driving Cycle (NEDC), в САЩ това върши FTP 75 - Federal Test Procedure.

Ако някой иска да надхитри теста, трябва просто предварително да зададе в софтуера на блока за управление как биха реагирали различните системи на автомобила в условията на тестване. Ако софтуерът открие, че тестът започва, той минава от нормален режим към други, по-рано програмирани настройки.

Те могат, например, да покажат, че сместа между гориво и въздух се променя. Повече гориво и по-малко въздух дават по-малко азотен окис – токсично и опасно вещество, чиито стойности в Съединените щати трябва да бъдат особено ниски. Защото колкото повече въздух се съдържа в сместа, толкова по-висока става температурата в горивната камера и толкова повече съдържащ се във въздуха азот се изгаря. Тогава двигателят не е толкова пъргав, но какво значение има това в лабораторията за изследвания?

Такива настройки на софтуера не може да бъдат лесно открити, поне не с обичайните тестове за емисии, защото по време на цикъла на изпитание колата се държи съвсем нормално. В САЩ разликите са били открити само защото еколозите от Международния съвет за чист транспорт (ICCT) са помолили учените от Университета на Западна Вирджиния за сравнение на стойностите от изследванията на някои автомобили със стойностите при нормални пътни условия.

Може би това е причината, поради която Volkswagen толкова дълго е вярвал в безопасността и безнаказността на измамата. Защото дизеловите двигатели 2.0 TDI с вътрешното за VW обозначение EA 189, за които в момента се дискутира толкова горещо, са двигатели отпреди много години. Първият модел кола с този двигател в Съединените щати бе одобрен през 2008 г. По това време обаче не е имало толкова добре функциониращо оборудване, с което да може да се измерят изпусканите емисии по време на шофиране.

Такива преносими системи за измерване на емисиите (PEMS) са разработени за първи път в края на деветдесетте години. Въпреки това и до днес, що се отнася до точността на резултатите, те не могат да се сравняват със стационарните устройства в сервизите. Те дори не са допускани за нормално тестване на колите. Ето защо за Volkswagen в продължение на дълги години не е съществувал риск да бъде уловен в манипулация.

Както и за други производители. В първоначалните тестове на ICCT са участвали и други марки. В изследването освен Volkswagen се споменават и коли на Volvo, Renault и Hyundai. Всички те на улицата произвеждат твърде високи емисии азотен окис. Американската агенция за опазване на околната среда все още разследва дали и тези производители не са манипулирали тестовете.

Към днешна дата никой извън групата на VW не е виждал кода, с който са били манипулирани тестовете на отработените газове, дори и персоналът от ICCT или учените от Университета на Западна Вирджиния. Автофирмите защитават своите програми, както Coca-Cola брани своята рецепта.

От дълго време насам автомобилните производители лъжат, когато става въпрос за свиване на разхода на гориво или на нивата на вредни емисии. Така например се повишава налягането на гумите, за да се намали съпротивлението при движение, или се изключват системи, така че двигателят да работи при по-слабо натоварване.

Днес колите са движещи се компютри. Компаниите харчат много пари и усилия, за да оптимизират двигателите с помощта на софтуер. Проблемът не е в това, че двигателят вече притежава подобна интелигентност. Проблемът е в това, че софтуерът е написан така, че по време на тестове да прекроява системите, без това да се документира. Подобни неща обаче за изрично забранени и в САЩ, и в Европа.

Повече за скандала можете да прочетете тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:53 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

8
rate up comment 6 rate down comment 5
jori
преди 8 години
Очевидно тестовата процедура е едностранчива. Защо да трябва да са абсолютно еднакви обороти и температури и да трябва да се сравняват с останалите автомобили. Те класация на автомобилите ли правят или сертифициране за отделянето на вредни емисии като абсолютна стойност.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 3 rate down comment 1
kalendar
преди 8 години
е...дай ни време...ние сега се учим.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 1 rate down comment 10
Stone_Kold
преди 8 години
аз бих направил така 4е за тестове задължително да се мине през сървър на ваген и без такава връзка тестовете да са невъзможни и от сървъра да са манипулират данните и дори да се ровят цял отряд програмисти в индивидуалния комп на колата да не открият ама нищо и от ваген да има група който да следят този код от сървъра да не се открие никога дори да се положат огромни усилия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 18 rate down comment 0
Stone_Kold
преди 8 години
тарикати са но много по прикрити
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 17 rate down comment 1
verimg
преди 8 години
Наистина е трудно да се повярва, че това не е засечено толкова време. Добре, обикновените работници незнаят точно как е направен софтуера, но нали има екип програмисти. И те ли незнаят? Или си траят защото заплатите са прекалено(изкуствено) големи? То е ясно, че тук като дойдат каруците - веднага всички тия екоглупостие се изрязват, но там , още в завода? Сега дали ще ги накарат да платят на всички държави за замърсяването или само на Америка ще преведат съответната сума ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 38 rate down comment 2
hellwitch
преди 8 години
Да бе а GM и японците са гледали в небето. Според мен подобна е историята и с всички водещи авто производители.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 47 rate down comment 3
kalendar
преди 8 години
излиза, че германците са същите като балканските тарикати...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 53 rate down comment 3
power grid
преди 8 години
И Сименс са същите мошеници и корумпирани типове.Иначе нас хокат и за нас пишат доклади.Лицемери долни
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още