fallback

Държавата предлага нови полустимули за покупката на нови коли

При покупка на електромобили и хибридни автомобили продуктовата такса пада с 30% и 15% съответно, за по-стари коли тя се вдига

12:32 | 06.04.16 г. 13

Паркиран във Волпертшаузен, до Швебиш Хал, електомобил. Волпертшаузен произвежда с 30% повече енергия от ВЕИ (биогазови генератори, вятърни турбини и соларни панели), отколкото потребяват неговите 1300 жители. Снимка: Ройтерс 

Държавата ще стимулира покупката на нови коли с по-ниска продуктова такса. Ако купите чисто нов автомобил, вече ще плащате с 5% по-малко, или вместо 146 лева, ще дадете 138 лева.

Министърът на околната среда и водите Ивелина Василева обясни, че у нас има регистрирани 3,9 млн. коли и голям дял от тях са на възраст над 10 години. Средната възраст на автомобилите у нас е около 16 години. С промени в Наредбата за продуктовите такси за масово разпространените отпадъци, приети от правителството днес, се въвеждат новите такси. Така при колата на възраст до 5 години намалението ще с 3%. За автомобили над 5 години обаче има увеличение и то също е с 3%. Продуктовата такса се заплаща еднократно за продукти, след употребата на които се получават масово разпространени отпадъци.  В момента за коли до 5 години тази такса възлиза на 200 лева и ще падне с 6 лева до 194 лева. При коли на възраст между 5-10 г. сега се заплащат 253 лева, а след обнародване на наредбата ще са дължими 260 лева. За автомобили над 10 години таксата е 267 лева и ще стане 275 лева. Стимулира се и покупката на електромобили и хибридни автомобили. За първите новата такса е с 30% по-ниска и вече ще е 102 лева за нова кола. За хибридните автомобили намалението е с 15%, тоест за нов автомобил тя ще падне с 14 лева, предава Dnes.bg. Целта на този подход е да се стимулира ограничаването на стари превозни средства, които генерират вредни емисии, обясни Василева.

Припомняме, че преди по-малко от две седмици бе стартирана първата национална програма за закупуване на екологично чисти електрически и хибридни превозни средства. Чрез нея общините и структурите на държавната администрация могат да получат по 20 хил. лева субсидии за закупуването на електромобил, или по 10 хил. лева, ако решат да купят хибриден автомобил. 

Годишните разходи за гориво при пробег от 20 000 км на конвенционалните автомобили са средно 3150 лева, а за електромобилите - 720 лева, сравни разходите тогава министърът. Освен това електромобилите не генерират никакви вредни емисии. По думите ѝ електромобилите са около шест пъти по-икономични в дългосрочен план от конвенционалните. 

Електромобилите в България са едва 0,01%, около 450, като в това число има и електрически мотопеди, мотоциклети, хибриди, но не са включени превозните средства, които са плод на "много добрия, новаторски български дух и експериментиращ, компетентностен модел", благодарение на който има и самоделни електрически автомобили. Те не са включени в официалния журнал, заяви преди седмици в ефира на  Bloomberg TV Bulgaria председателят на Индустриалния клъстър Електромобили (ИКЕМ) Илия Левков.

Няма да има промени в таксите за найлонови торбички, за които от 2011 година насам също е дължима продуктова такса. Министър Василева обаче отбеляза, че за периода 2011-2015 година употребата им е намаляла с около 50% и се отчита положителна промяна в поведението на потребителите, защото те се въздържат от ползването им. За миналата година събраните продуктови такси от масово разпространените отпадъци, включени в наредбата, са от порядъка на 2,5 млн. лева. От думите на Василева стана ясно, че ефект от новите такси за бюджета няма да има, защото се получава баланс между намаленията и увеличенията. Целта обаче е да се стимулира екологосъобразно потребление. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:40 | 09.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още