fallback

Електрическите автобуси вредят на петролната индустрия

Около 279 хил. барела гориво дневно няма да бъдат нужни тази година

17:57 | 05.05.18 г. 1

Снимка: Архив Ройтерс

Преди седем години електрическите автобуси не бяха взети насериозно на индустриална конференция в Белгия, когато китайският производител BYD Co. показа първи модел.

„Всички се смееха на BYD, че произвежда играчка, а вижте сега. Всички имат такава“, припомня си Исбранд Хо, управляващ директор за Европа на базираната в Шънджън компания, цитиран от Bloomberg.

Изведнъж автобусите, задвижвани от двигатели на батерия, се превърнаха в сериозен въпрос с потенциал да предизвикат революция в градския транспорт и да се прибавят към силите, които променят облика на енергийната индустрия. Традиционните дизелови гиганти започват да се движат на електричество, а Китай е лидер в тази област. Това започва да намалява търсенето на фосилни горива.

Числата са удивителни. 99% от електрическите автобуси по пътищата в света са били китайски през 2017 г., като те са съставлявали 17% от цялата флотилия на страната. На всеки пет седмици китайските градове добавят 9 500 електрическа автобуса, които не произвеждат никакви вредни емисии, равняващи се на цялата флотилия на Лондон, сочат данни на Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

Всичко това започва видимо да намалява търсенето на гориво. Тъй като автобусите поглъщат 30 пъти повече гориво от колите със средни размери, въздействието им върху използването на енергия до момента стана много по-голямо от това на седаните, произвеждани от компании като Tesla и Toyota Motor.

Електрически

Всеки 1000 автобуса, захранвани с батерия, които се движат по пътищата, изтеглят около 500 барела дизелово гориво на ден от пазара, сочат изчисления на BNEF.

“Този сегмент приближава точката на насищане. Градските власти в цял свят полагат усилия за справяне с лошото качество на въздуха в градовете. Този натиск няма да изчезне и продажбите на електрически автобуси са в добри позиции да извлекат полза“, казва Колин Камерачър от лондонския изследователски отдел на Bloomberg LP.

Китай е на челна позиция за електрифициране на флотилията си, защото има най-тежкия проблем със замърсяването в света. С нарастването на градското население и на търсенето на енергия легендарният смог в страната е отговорен за допълнителни 1,6 млн. смъртни случая през 2015 г., показват данни на организацията с идеална цел Berkeley Earth.

електрически

Преди десет години Шънджън беше типичен пример за процъфтяващ китайски град, който не е особено загрижен за околната среда. Смогът в града стана толкова известен, че правителството го избра за пилотна програма за спестяване на енергия и нулеви вредни емисии от автомобили през 2009 г. Две години по-късно първите електрически автобуси излязоха от завода на BYD там. През декември всички 16 359 автобуса в Шънджън бяха електрически.

BYD имаше 13% от пазара на електрически автобуси в Китай през 2016 г. и пусна 14 хил. автобуса, захранвани от електричество, само по улиците на Шънджън. Компанията е произвела 35 хил. до момента и има капацитет да произвежда 15 хил. на година, съобщи Хо.

Данните на BYD показват, че автобусите й са изминали 17 млрд. километра и са спестили 6,8 млрд. литра гориво, откакто са започнали да превозват пътници в най-натоварените градове в света. Според Хо това се добавя към избегнатите 18 млн. тона въглероден диоксид, които се равняват на производството на около 3,8 млн. коли на година.

“Първата партида от напълно електрически автобуси, произведена от BYD започна да се движи по улиците на Шънджън през 2011 г. Сега, почти десет години по-късно, в други градове качеството на въздуха леко се влоши, докато положението в Шънджън е много по-добро в сравнение с тези градове“, казва Хо.

Електрически

Други градове забелязват това. Париж, Лондон, Мексико Сити и Лос Анджелис са сред 13-те града, които се ангажираха да купуват само транспортни средства с нулеви вредни емисии до 2025 г.

Лондон бавно променя флотилията си. В момента четири маршрута в центъра на града, обслужвани от едноетажни автобуси, преминават към електричество. Има планове за значителни инвестиции в чисти мрежи на градския транспорт, включително модернизиране на 5 хил. стари дизелови автобуси чрез програма, гарантираща, че до 2037 г. няма да има автобуси, произвеждащи въглеродни емисии.

Тези цели ще повлияят на потреблението на гориво. Мрежата в Лондон се нуждае от около 1,5 млн. барела гориво на година. Ако цялата флотилия бъде електрифицирана, това може да извади от пазара 430 барела дизел на ден за всеки хиляда електрифицирани автобуса. С това потреблението на дизел от Великобритания ще бъде намалено с около 0,7%, показват данните на BNEF.

Електрически

През 2017 г. във Великобритания е имало 344 електрически и хибридни автобуса и BYD се надява да бъде избрана да доставя още. Тя си партнира с шотландски производител на автобуси, за да осигурява батерии за 11 нови електрически автобуса, които ще се появят по улиците на града през март.

Компанията Alexander Dennis, базирана във Фолкърк, започна производството на електрически автобуси през 2016 г. и бързо се превърне в лидер на европейския пазар с над 170 автобуса само във Великобритания. Предстои още работа, като Лондонският транспортен регулатор планира търг за електрифициране на прочутите автобуси на два етажа, казва Хо.

„Технологията е готова. Ние сме готови, имаме нашите заводи в Китай, а Alexander Dennis в Шотландия работи с Лондонския транспортен регулатор. След като ни дадат обещание, ще бъдем готови да действаме“, заявява Хо.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:07 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още