fallback

Китайските градове са обхванати от „златна треска“ заради водородните клетки

Държавни и местни субсидии ще стимулират индустрията за горивни клетки като част от плана на Пекин да продава само „екологични“ нови автомобили до 2035 г.

09:13 | 21.11.20 г.

Целта на Китай да насърчи налагането на технологията на водородните горивни клетки в автомобилната индустрия доведе до множество амбициозни планове за развитие на сектора, докато градовете се борят за осигуряването на държавни стимули в размер на стотици милиони долари, пише Nikkei Asia Review.

Базираната в Шанхай държавна компания SAIC Motor наскоро обяви първата си средносрочна стратегия за горивните клетки. Автомобилният производител се стреми да пусне поне десет модела, да си осигури производствен капацитет в размер на 10 000 превозни средства годишно до 2025 г. и да премине към използването на местни доставчици, очаквайки да стане конкурентоспособен в световен мащаб до 2030 г.

Решението на SAIC представлява част от план на властите в Шанхай, които контролират автомобилния производител, за култивиране на индустрията на горивните клетки в града. Още през септември властите заявиха, че ще се стремят да произведат 10 000 автомобила с горивни клетки до 2023 г. и да увеличат производството на сектора до 100 млрд. юана (14,9 млрд. долара). 

От известно време китайското правителство субсидира покупките на превозни средства с горивни клетки.

Пекин променя своя подход, фокусирайки се върху подкрепата за свързани със сектора области като части и зарядни станции, които се считат за критични за по-широкото използване на горивните клетки.

Съгласно новата програма, обявена миналия месец, някои китайски градове ще бъдат определени като модели за подражание и всеки от тях ще получи финансиране до 1,7 млрд. юана за разработване на превозни средства с горивни клетки в продължение на четири години.

Градовете Чунцин и Чънду вече са подали съвместно заявление за субсидии. Ян Лицин, заместник-директор на комисията по икономически и информационни технологии в Чунцин, посочва пред журналисти, че градът ще „създаде водороден енергиен коридор с Чънду“.

Шанхай, Гуанджоу и Пекин също планират да кандидатстват преди изтичането на крайния срок в средата на ноември, посочва източник, запознат със ситуацията.

Местните власти искат да допълнят финансирането от централното правителство със собствени субсидии в подкрепа на бизнеса в тази област.

Китай се стреми да направи всички нови автомобили, продавани в страната, "екологични" до 2035 г., а "превозните средства с нова енергия", като електрическите и водородни автомобили, съставляват половината от общия брой, според националната стратегия, обявена в края на октомври. Правителството има за цел да увеличи кумулативните продажби на автомобили с горивни клетки до 1 милион до въпросната година.

Тези цели ще бъдат от съществено значение за постигане на основната национална цел на страната за нулеви емисии на въглероден диоксид до 2060 г.

Горивните клетки се разглеждат като особено обещаващи за търговските превозни средства, като автобуси и камиони, тъй като те са по-леки и осигуряват по-голям пробег с едно зареждане от електрическите батерии.

Китай също така разполага с готови доставки на водород, който се генерира като страничен продукт от химическите заводи и стоманодобивните предприятия. Преходът към горивни клетки би спомогнал за подобряване на енергийната сигурност на държава, която внася 70% от потребявания от нея петрол.

Тласъкът при горивните клетки е особено добра новина за японския концерн Toyota Motor, който вече е започнал да се развива в тази област.

Toyota доставя части за автомобили с горивни клетки на китайските си партньори, включително за FAW Group, в рамките на споразумението от 2019 г. Японската компания също така е създала съвместно предприятие през август миналата година с FAW и четири други производители на автомобили за разработване на горивни клетки, като е планирано да започнат доставки на готови продукти за китайски автобуси и камиони през фискалната 2022 г.

Но редица анализатори от Япония гледат с тревога на напредъка на Китай на този фронт. Стратегическата пътна карта на Токио за водорода изисква общият брой автомобили с горивни клетки в страната да достигне 40 000 до 2020 г., но само около 4000 бяха продадени към края на фискалната 2019 г.

Докато Toyota и местният ѝ конкурент Honda Motor развиват тези технологии, разработването на верига на доставки ще бъде трудно преди горивните клетки да влязат в по-широка употреба.

Поради тази причина концерните искат по-обещаващи и сериозни политики от страна на японското правителство в тази посока.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:56 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още