От години се правят спекулации за бъдещето на автономните коли (FSD - full self driving cars). Консенсусът по темата е, че това скоро няма как да случи. Духовете бяха разбунени наскоро от Илон Мъск с думите му, че Tesla ще имам работещ FSD прототип още през тази година. Той обаче често прави смели прогнози, които се разминават с реалността. Мъск е известен с това , че прави много смели прогнози за продукти, които се случват, но с забавяне. Понякога обаче нещата стават по-бързо от очаквано - като построяването на гигантския завод на Tesla в Китай за по-малко от година.
Проблемът за автономно управление е много комплексен и за да се реши е необходимо изключително много натрупани данни на пътя, което към момента само Tesla притежава, пише в анализ предприемачът Любомир Леков, основател на Investor.bg.
Waymo (поделение на Google) бе пионер в тази сфера, но прави тестове с много малко на брой автомобили и само в Аризона. Освен това се използва Lidar за анализиране на пътна обстановка - метод, за който все повече се приема, че има съществени недостатъци. За това специалистите в сферата все по-често заемат позиция, че победителят в тази индустрия ще е Tesla.
В мрежата има много видеа на собственици на Tesla, които показват как „роботът на колела” ( така може да наречем автомобил на Tesla, която използва последния ъпдейт на FSD версия 8.2) взима решения на пътя.
Например, може да видим как шофьорът на автомобила срещу автора на видеото е объркан (по някаква причина) и се колебае да вземе десен завой на кръстовище. Автомобилът Tesla, управляван от FSD 8.2 е без предимство и търпеливо изчаква „объркания” шофьор да вземе решение и тогава да премине. „Решенията” на FSD 8.2 може да изглеждат прекалено предпазливи и съответно бавни, но именно подобно това „поведение” ще е причина за драстично намаляване на инциденти на пътя.
В момента ограничен брой собственици на Tesla разполагат с FSD 8.2, но от техните ревюта прави впечатление, че винаги безопасността е абсолютен приоритет при извършване на маневра от страна на FSD.
Защо FSD е толкова важно за инвеститорите в Tesla? Накратко - това е огромен бизнес, който се очаква да има марж на печалбата от 95%.
Оценката на анализатори показва, че печалбата на Tesla от FSD, дори да не успее да достигне до Ниво 5 на автономност (автомобил, движещ се без волан) ще носи печалба над 20 млрд. долара на година, което при един мултипъл за растящ бизнес от 50, означава 1 трлн. долара пазарна оценка само от FSD модула.
Именно FSD е причината много инвеститори да са убедени, че Tesla ще бъде най-голямата компания в света, но това може да стане, ако стигне до Ниво 5 на автономност.
Още за това как се справя FSD на Tesla може да видим в следното видео.


Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Борисов: Помолих Теменужка Петкова да махне от бюджета това, което искаха бизнесът и синдикатите
Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
АПС с очакване вотът на недоверие да е успешен
Украйна потвърди: Неизвестни дронове са преследвали самолета на Зеленски
Ванс: САЩ се надява на "добри новини“ за уреждането на конфликта в Украйна
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”