fallback

България е сред държавите в ЕС с най-слаба моторизация на населението

За периода 2015-2019 г. регистрациите на автомобили в страната ни намаляват с 11%, отчита Евростат

08:53 | 22.09.21 г. 2

България е сред държавите в Европейския съюз (ЕС) с най-слаба моторизация на населението, показват данни на европейската статистическа служба Евростат.

Страната ни е и единствената в блока, в която броят на регистрираните автомобили намалява в периода 2015-2019 г., откогато са последните данни на Евростат.

На всеки 1000 жители в България се падат по 407 автомобила през 2019 г., показва европейската статистика.

По-ниско е нивото на моторизация само в Румъния (357 автомобила), Латвия (381 автомобила) и Унгария (390 автомобила).

Същевременно Люксембург регистрира най-високия процент на моторизация сред държавите от ЕС - 681 леки автомобила на 1000 жители. Вероятно обаче това число е повлияно от трансгранични работници (т.е. не жители), използващи служебни автомобили, регистрирани в страната.

На второ място е Италия с 663 автомобила на 1000 жители, следвана от Кипър (645 автомобила), Финландия и Полша (и двете с по 642 автомобила).

През 2019 г. най-голям брой леки автомобили е регистриран в Германия – почти 4 млн. На второ място е Италия с 40 млн., а на трето – Франция с 32 млн.

Между 2015 и 2019 г. най -голямо увеличение на броя регистрирани леки автомобили е регистрирано в Румъния (34%), следвана от Литва (20%), Унгария (19%), Словакия и Полша (и двете 18%).

Жителите на Полша карат най-старите автомобили в ЕС. Почти 38% от колите в страната са на възраст над 20 години през 2019 г. Следва Естония с 31,5%, Финландия с 26,9% и Литва с 22,6%.

От друга страна, делът на новите автомобили (на възраст под 2 години) е най-висок в Ирландия (28,8%), Люксембург (23,7%), Белгия (22,9%) и Дания (22,6%).

България е предоставила на Евростат само данни за общия брой автомобили, карани в страната. За дела на колите по възраст обаче данни няма. Ако бяха подадени, щяхме да сме лидер по дял на старите автомобили – официалните данни показват, че към края на 2020 г. автомобилите над 20 години са 48% от всички коли у нас. Колите на възраст над 15 години са над 70%.

През последните години редица държави предлагат програми, подкрепящи покупката на нови автомобили с ниски емисии, като същевременно бракуват старата кола на собствениците. Общата цел на тези програми е обновяването на парка леки автомобили с по-екологични такива, посочва Евростат.

Такива програми са създадени в почти половината от държавите членки, отбелязва още службата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:36 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още