fallback

Автомобилният казус на Европа остава нерешен въпреки еуфорията при електромобилите

Данните на АСЕА подчертават голямата пропаст между страните от Западна и Източна Европа по отношение на елеткрификацията и обновяването на автопарка

08:45 | 09.02.22 г. 4

Въпреки ускоряващия се ръст на продажбите на електрически превозни средства в Европейския съюз (ЕС) през последните години делът им остава нищожен в сравнение с бензиновите и дизелови автомобили. Изключение не прави и България, която пък остава страната с най-старите превозни средства, където над 70% от автомобилите са на възраст над 15 години.

Последното проучване на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) подчертава увеличаващата се разлика в темпа на “изчистване” и обновяване на националните автопаркове между страните от Западна и Източна Европа.

Докладът на АСЕА “Превозни средства в употреба” предоставя поглед върху европейския автопарк, като в него са включени както леките автомобили, така и лекотоварните, средно- и тежкотоварните превозни средства и автобусите. Изследването разглежда и отделните страни в блока, разбивка по вид на горивото и възраст. Новото издание на АСЕА включва 25 страни членки на блока, държавите от Европейска асоциация за свободна търговия (Исландия, Норвегия и Швейцария), както и Русия, Турция и Великобритания. Данните от България и Малта не са включени, като Investor.bg използва информацията, налична от докладите на Пътна полиция за сравнение с останалите държавни.

ацеа

През 2020 г. европейският автопарк от леки автомобили нараства с 1,2%, в сравнение с данните от 2019 г., до 246,3 млн. превозни средства.

Най-голям ръст отчита Румъния - 5,4%, следвана от Словакия (5,1%), докато Франция отбелязва най-значимо свиване на своя национален автопарк - 0,3%.

Близо 29 млн. микробуса са в движение по пътищата в рамките на Европейския съюз (ЕС), като половината от тях принадлежат към парковете на три страни - Франция (5,9 млн.), Италия (4,3 млн.) и Испания (3,9 млн.). Германия може да се похвали с близо 2,5 млн. микробуса.

По пътищата в блока има над 6,2 млн. средно- и тежкотоварни превозни средства, което представлява ръст от 1,7% спрямо 2019г. С около 1,2 млн. камиона Полша се нарежда на първо място в ЕС в тези категории. Германия е втора с 917 млн. Средно- и тежкотоварни превозни средства.

Общо 684 285 автобуса действат в ЕС, като близо половината от тях принадлежат на три страни - Полша (124 526 броя), Италия (99 883 броя) и Франция (93 506 броя).

Възраст на автопарка

Средната експлоатационна възраст на европейския автопарк на леки коли е 11,8 години към края на 2020 г. От данните на АСЕА става ясно, че автопарковете на Литва и Румъния са с най-висока експлоатационна възраст - почти 17 години. От друга страна Люксембург може да се похвали с най-новите автомобили - средната възраст в страната е едва 6,7 години.

Средната възраст при лекотоварните превозни средства в ЕС е 11,9 години. По отношение на четирите най-големи пазари в блока най-старият автопарк принадлежи на Италия - 13,8 години, следвана от Испания (13,3 години), Франция (10,3 години) и Германия (9,8 години).

асеа

Средната експлоатационна възраст на камионите в ЕС достига 13,9 години. В това отношение Гърция заема последно място с 21,4 години, докато лидери са Люксембург (6,7 години) и Австрия (7 години).

При автобусите средната възраст на европейския автопарк достига 12,8 години. И тук Гърция е на последно място с 19,4 години. Само шест страни притежават автопаркове от автобуси на възраст под 10 години - Австрия (4,9 години), Люксембург (5,4 години), Швеция (6,5 години), Франция (8,1 години), Германия (8,4 години) и Нидерландия (9,3 години).

В България средната експлоатационна възраст на автомобилите към края на 2020 г. надхвърля 19 години, с което страната ни се нарежда на първо място в ЕС по този показател. Над 70% от леките коли в България са на възраст над 15 години. Делът на автомобилите на възраст над 20 години е 48%, или 1 845 856 броя от общо 3 813 677 броя.

Вид на задвижването

Въпреки растящите продажби на леки превозни средства с алтернативно задвижване през последните години техният дял остава едва 5,3% от общия европейски автопарк. Изцяло електрическите леки автомобили и плъгин хибриди представляват съответно 0,5% и 0,6% от този автопарк, докато общо 1,2% са хибридите по европейските пътища. Нидерландия отчита най-голям дял на електромобилите с батерии от своя автопарк - 2%, следвана от Дания (1,2%), Швеция (1,1%) и Люксембург (1%). От страните в Европа Норвегия регистрира най-голям дял на електромобилите - 12,1%, следвана от Исландия - 2,8%.

асеа2

Бензиновите коли остават лидер в ЕС с 51,7-процентен дял, следвани от дизеловите автомобили - 42,8%.

В България броят на изцяло електрическите коли през 2020 г. достига 1933, докато този на хибридите е 10 565. Дизелът преобладава - общо 1 332 144 коли използват това гориво, докато 1 170 264 се движат на бензин.

Дизеловите лекотоварни превозни средства продължават да доминират във всички страни от ЕС с изключение на Гърция. Техният дял достига 91,2% за блока, докато този на електрическите аналози достига едва 0,4 на сто.

По отношение на камионите, общо 96,3% от тези превозни средства в ЕС използват дизел, докато на бензин са по-малко от 1%. Общо 0,24% от европейските камиони не отделят емисии спрямо 0,04% през 2019 г.

Дизелът властва и при автобусите, като неговият дял за ЕС достига 93,5%. Едва 0,9% от автобусите в блока се задвижват чрез батерии, а 1,4% са хибриди. Електрическите автобуси намират най-широко приложение в Нидерландия и Люксембург, където техният дял достига съответно 12,4% и 6,6 на сто. В България само 48 автобуса се задвижват чрез електричество, като основният дял принадлежи на дизела - 17 388 броя използват това гориво, докато 874 автобуса се захранват с бензин.

Моторизация на населението

В ЕС на всеки 1000 жители се падат по 560 леки коли и 81 търговски превозни средства, изчислява АСЕА. И тук Люксембург е лидер с 696 превозни средства на 1000 души, следвана от Италия (666/1000). От друга страна Латвия отчита най-ниски резултати както при леките коли (353/1000), така и по отношение на търговските превозни средства (40/1000). В Латвия близо 43% от домакинствата не разполагат с автомобил, докато почти 32% от семействата във Франция имат по две коли.

Според данни на Евростат за периода 2015-2019 г. България е и единствената държава в блока, в която броят на регистрираните автомобили намалява. На всеки 1000 жители в България се падат по 407 автомобила през 2019 г., показва европейската статистика.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:23 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още