fallback

Американски стартъп вижда в графена заместител на токсичен химикал в автомобилните гуми

Добавянето на графенови нанолюспи към гумите може да намали емисиите с 28% и да замени голяма част или целия необходим химикал 6PPD, изтъква Carbon Rivers

12:26 | 15.06.23 г. 3

Графенът, добавен към гумите, може да замени токсичния химикал 6PPD, изтъква американският стартъп Carbon Rivers, докато натискът върху автомобилната индустрия да елиминира широко използваното съединение нараства поради вредното му въздействие върху околната среда, най-вече върху водните басейни и рибата.

По-късно тази година се очаква регулаторът на Калифорния за околната среда да стане първият орган, който да поиска от производителите на гуми да докажат, че търсят алтернатива на 6PPD, пише Ройтерс.

Химикалът антиоксидант се намира във всички гуми днес, тъй като ги стабилизира и намалява напукването, но научни изследвания, публикувани през 2020 г., установяват, че той е виновен за масовото измиране на т.нар. сребриста сьомга край западното крайбрежие на САЩ.

Базираната в Ноксвил, Тенеси, Carbon Rivers казва, че добавянето на графенови нанолюспи към гумите може да намали емисиите с 28% и да замени голяма част или целия необходим химикал 6PPD.

Производителите на гуми са подложени на натиск да намерят решение, тъй като допълнителното тегло на електрическите превозни средства означава, че количествата 6PPD, отделяни при контакт на гумите с пътната настилка, ще нараснат.

Главният стратегически директор на Carbon Rivers Дейвид Морган заяви, че тестването с използване на графенови нанолюспи в гуми вече е показало „огромно намаляване“ на количеството отделян 6PPD.

Компанията работи с регулаторите и тестването може да започне през първото тримесечие на 2024 г., споделя още Морган, добавяйки, че графеновите нанолюспи на компанията могат да се използват в гуми по пътищата веднага след 2025 г.

Според него графенът - считан за уникален материал поради свойствата си, включително заради голямата здравина, гъвкавост и топлопроводимост - е безопасно, инертно вещество, което може да се добави към гумите на "много, много ниска цена".

Говорител на Калифорнийския отдел за контрол на токсичните вещества изтъква в имейл, че не е имало „директни дискусии“ с производители на гуми относно използването на графен като антиозонант, като добавя, че „знаем за поне една компания (не производител на гуми), която оценява графена като потенциална алтернатива на 6PPD".

Говорител на Pirelli заяви, че производителят на гуми разглежда графен и други съвременни материали и ще го проучи употребата им като алтернатива на 6PPD.

„В момента няма доказателства, че графеновият материал може да бъде жизнеспособна алтернатива на 6PPD в гумите, поради което графикът от 2025 г. за индустриалното му приложение... не изглежда реалистичен“, добавя той.

Говорител на Michelin посочва, че "към днешна дата няма наличен тест или данни, които да показват, че графенът може да бъде алтернатива на 6PPD в гумите".

Някои производители на гуми вече използват графен за скорост, сцепление, издръжливост и устойчивост на пробиване, въпреки че западните производители са предпазливи по отношение на проблемите със зависимостта, тъй като Китай контролира около 65% от световното предлагане на графит, необходим за производството на графен.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:26 | 15.06.23 г.
fallback
Още от Новини виж още