fallback

Дизелгейт - само завой по пътя на Volkswagen

Разходите на компанията по скандала с манипулираните вредни емисии не са приключили, упадъкът на дизеловата технология също ще оказва натиск

11:00 | 01.07.16 г.

Това че Volkswagen (VW) задели над 17 млрд. долара за разходите по скандала с вредните емисии може да навежда на мисълта, че компанията е затворила една ужасна глава в историята си. Ръководството обаче едва ли празнува. Окончателната сметка на производителя на автомобили вероятно ще излезе с няколко милиарда повече, пише Bloomberg.

Компенсирайки американските клиенти сравнително щедро, VW започна да се справя със скандала и силния първоначален медиен изблик на гняв.

На хоризонта обаче се задават граждански и наказателни дела - включително гражданският иск за 45 млрд. долара, внесен от името на Агенцията за защита на околната среда на САЩ. Министерството на правосъдието посочва, че споразумението разсейва само частично притесненията, свързани с нарушенията на американския Закон за чистия въздух, и не обхваща по-големите дизелови двигатели на компанията.

В бъдеще може да се наложи компанията да плаща още глоби за десетки милиарди долари, посочва информационната агенция, цитирана от БТА.

Същевременно в Европа, където дизеловите автомобили представляват далеч по-голям дял от бизнеса на VW, все още не е обявена програма за компенсации на клиентите и гневът срещу автомобилопроизводителя продължава да "къкри".

Еврокомисарят за вътрешния пазар, индустрията, предприемачеството и малките и средните предприятия Елжбета Бенковска призовава компанията да обхване със споразумението в САЩ и европейските потребители. Като се има предвид, че в Европа са засегнати около 8,5 млн. дизелови автомобила спрямо 475 500 в САЩ при средна сума за обезщетение 5 100 долара на клиент, крайната сметка ще нарасне с поне още 43 млрд. долара, изчислява информационната агенция.

Тези усилия могат да бъдат възпрепятствани от по-амбициозната законова позиция на ЕС за "манипулиращите устройства" за контрол на емисиите, а да не говорим, че Европейската комисия очевидно е пренебрегнала предупреждения на собствените си експерти преди пет години.

Ако обаче VW реши, че трябва да предложи същото споразумение като американското, за да си върне доверието на европейските потребители и регулаторни органи, разходите могат да бъдат съсипващи.

Не само потребителите очакват компенсации. Инвеститори от цял свят са внесли един куп искове в качеството си на акционери и държатели на облигации с твърдението, че не са били достатъчно информирани по скандала от борда и ръководството на VW. Очакват се и още искове. В отговора на Volkswagen до един от исковете се посочва, че компанията не очаква разходите, свързани със скандала, да достигнат такива висоти и усърдно отбягва да потвърди колко точно са знаели висшите ръководители на компанията за манипулациите на емисиите.

Не само само жалбоподателите ще опровергават версията на VW за случилото се. Германската прокуратура разследва бившия главен изпълнителен директор Мартин Винтеркорн и сегашния директор Херберт Дис за евентуални манипулации на пазара под формата на недостатъчно оповестяване на информация. Ако тези разследвания доведат до обвинения, инвеститорските дела ще получат мощен тласък.

Дори ако Volkswagen успешно се справи със съдебните предизвикателства, групата я чака друг наложителен разход, който може да има дългосрочен и опустошителен ефект: упадъкът на дизеловата технология. Германският министър на околната среда започва собствено разследване за реалните дизелови емисии. Германските градове пък се настройват за забрана на дизелите според плановете им за чист въздух.

Вълненията в Европа за качеството на въздуха вече засегнаха продажбите на дизелови автомобили, но реалните последици остават неизвестни. Да се произвеждат дизелови двигатели, чиито системи за обработка на газовете функционират при всякакви условия, а не само при официалните тестове, ще повиши значително разходите, което неотклонно ще предизвика извеждане на технологията от пазара.

Почти всички европейски автомобилопроизводители са на мнение, че това вдигане на разходите ще изтласка от пазара малолитражните дизелови двигатели в много кратък срок, а скоро след това ще последват и големите дизелови двигатели. Като се има предвид, че регулаторните власти в Европа и на други места разработват планове за тестване на емисиите, за да се отчита по-добре реалното шофиране, дизелите ще се отнасят към високия сегмент на луксозния пазар.

За Volkswagen, както и за другите европейски автомобилопроизводители, които сериозно инвестираха в дизелови двигатели с десетилетия, този преход ще бъде скъп и травмиращ. Докато основният бизнес на автомобилопроизводителя върви ефективно, глобите могат да бъдат платени, а потребителите и акционерите да бъдат компенсирани. Когато обаче значителна част от интелектуалната собственост и капацитета за масово производство трябва на практика да бъдат изоставени, последиците от един такъв скандал като Дизелгейт стават по-фундаментален проблем.

И известна утеха: VW далеч няма да бъде единственият европейски автомобилопроизводител, който ще се сблъска с тази дълбока дестабилизация. Въпреки драмата компанията всъщност може да изпревари Toyota като автомобилопроизводител с най-големи продажби. Дизелът може да е поел към бунището на историята, но това не означава, че взима със себе си и Volkswagen.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:50 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още