fallback

Ще наложи ли Европа периодичните емисионни тестове при превозните средства?

Строгите регулации за отделянето на вредни газове при автомобилите биха могли да запазят двигателите с вътрешно горене като най-важен елемент на транспорта

16:05 | 16.09.18 г. 5

Много градове в Европа имат сериозни проблеми с надвишаването на сегашните ограничения за замърсяване на въздуха. Много от тях дори обмислят забрана за дизеловите автомобили, за да се справят с тази негативна тенденция, пише вицепрезидентът на Международната комисия за инспекция на превозните моторни средства CITA Герхард Мюлер, цитиран от Euractiv.

В този контекст европейското законодателство има уникален и много ефективен инструмент за откриване на превозни средства, отделящи големи количества вредни газове: периодичният контролиран тест за отделени вредни емисии. 

Този метод идентифицира повреди или манипулиране на емисионните системи при превозните средства, като принуждава собственика да извърши ремонт или да извършва редовни прегледи. За съжаление, сегашният периодичен тест вече не е ефективен при новите дизелови и бензинови превозни средства.

Текущата процедура е разработена преди повече от 25 години и е била само отчасти приета при производството на съвременните автомобили. В резултат на това тестът не може да установи манипулация или дори обикновено влошаване при отделянето на вредни газове. На практика това означава, че милиони превозни средства в Европа, които продължават да се движат по пътищата, замърсяват въздуха с количество парникови газове, много по-високи от допустимото.

Европейската комисия (ЕК) изчислява, че само 5% от тези превозни средства са отговорни за най-малко 25 на сто от всички емисии, отделяни от двигателите с вътрешно горене.

Според Мюлер ако Европа успее да открие всички подобни автомобили с нов периодичен тест, замърсяванията биха били съществено ограничени.

Изследването на CITA, проведено из цяла Европа, показва, че в краткосрочен план би било много по-полезно, ако се въведе задължителен тест, който да изчислява количеството отделени вредни газове в комбинация с по-строги ограничения при отделянето на азотни оксиди от дизеловите коли и фини прахови частици от бензиновите двигатели

Това може да се добави към сегашните тестове. Германия, например, въвежда задължителните проверки от тази година. Те трябва да важат, както за дизеловите двигатели, така и за превозните средства, задвижвани чрез бензин.

Според направен анализ върху ползите от налагането на подобен тест, новите проверки биха увеличили минимално разходите на притежателите на превозни средства. Дори  ако оборудването за този тест поскъпне, най-същественият разход ще бъде свързан със заплащането на служителя (инспектора), който извършва проверката.

Ако успеем да подобрим качеството на въздуха в градовете чрез подобни мерки, превръщайки това в дългосрочна тенденция, автомобилите с двигатели с вътрешно горене ще могат да останат най-разпространените и използвани превозни средства, запазвайки своята преднина пред набиращите скорост екологично чисти електрически автомобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:32 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още