Спекулациите, че американската технологична компания Apple Inc. търси партньор за разработване на автономно електрическо превозно средство, достигнаха и Южна Корея и Япония, където акциите на големи автомобилни компании поскъпнаха около новините за дискусиите с производителя на iPhone, съобщава Bloomberg.
Южнокорейският автомобилен концерн Kia Motors Corp. разговаря с потенциални партньори относно план за сглобяване на автомобил, проектиран от Apple, съобщава Wall Street Journal. В същото време японската медия Nikkei информира, че Apple води дискусии с поне шест автомобилни производители.
Предположенията около потайния проект на Apple за проектиране и продажба на автономно превозно средство се появиха в публичното пространство още през декември, като Hyundai Motor Co. беше споменат като потенциален партньор.
Ключовият въпрос е колко сериозна е Apple в опита си да предизвика лидера в сегмента на електромобилите Tesla Inc. и други производители и дали компанията е решила, че ще има нужда от някои утвърден автомобилен производител, за да може да пусне собствен продукт.
Според наличната информация, циркулираща из медиите, базираната в Калифорния компания разполага с малък екип от инженери, разработващи задвижващи системи, както и дизайнери, но разработките все още се намират в ранен етап. Според прогнозите пускането на продукта в продажба няма да се случи поне в следващите пет години.
Тацуо Йошида, старши анализатор в Bloomberg Intelligence, смята, че японските производители на автомобили обикновено са твърде заети със собствените си проекти, с производството, продажбите и обслужването на своите клиенти, за да поемат допълнителен ангажимент, какъвто в случая би представлявала разработката на Apple. Въпреки това, според Йошида, Nissan Motor Co. или Mitsubishi Motors Corp. могат да вземат участие в подобно начинание.
apple
От Honda Motor Co. и Mazda Motor Corp. отказват да коментират дали Apple се е свързала с тях по този въпрос.
Акциите на Kia поскъпнаха с 1,5% в края на редовната търговия в Сеул, след като местна медия съобщи, че Apple ще инвестира 4 трлн. вона (3,6 млрд. долара) като част от сътрудничество си с автомобилния производител за създаване на електромобили. През декември Hyundai отхвърли твърдение, в което се казва, че концернът е в преговори с Apple.
Wall Street Journal съобщава, че сделката между Apple и Kia ще включва инвестиция от милиарди долари, като сглобяването на превозните средства ще се проведе в щата Джорджия. Тази седмица CNBC съобщи, че Apple е близо до финализиране на сделка с Hyundai/Kia за изграждане на автономен електромобил в американския завод на Kia. Не е постигнато споразумение, но е планирано производството да започне през 2024 г.
Представител на Kia отказва да коментира темата.
Hyundai разработи нова платформа за електромобили и планира да изгради 23 различни електрически превозни средства, започвайки с Ioniq 5 през март, който ще бъде последван от модел Kia по-късно тази година. Батериите на електромобилите, използващи платформата, ще могат да се зареждат до 80% за 18 минути. Те ще предлагат максимален пробег с едно зареждане от 500 километра.
Планът на Hyundai е да достигне продажби от 1 милион електрически коли до 2025 година.
В Япония новините около Apple подкрепят ръстовете в стойността на акциите на автомобилните производители, което от своя страна дава положителен тласък на индекса Topix, като книжата на Toyota Motor Corp., Mitsubishi Motors и Nissan поскъпнаха. Цената на акциите на Mazda също скочи с 19%, отчитайки най-голям ръст от 12 години, след като компанията повиши прогнозата си за целогодишната печалба.
Все пак сред всички японски концерни вероятно Nissan има най-правилен подход по отношение на работата с компания извън индустрията. Японският автомобилен производител е разработил с френския си партньор Renault SA обща платформа за електромобили, която може да се използва за разработване на отделни, брандирани продукти за техния глобален алианс, който включва и Mitsubishi Motors.
Nidec Corp., основен японски доставчик на електрически двигатели, също се стреми да предложи подобни платформи. Джун Секи, главен оперативен директор на компанията, заяви в скорошно интервю, че новите участници в сектора биха предпочели да се съсредоточат върху интериора и стила на превозното средство.


300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
Путин и неговите роли: Какво са знаели германските тайни служби?