fallback

Световните продажби на електромобили растат въпреки производствените проблеми

Tesla си връща първата позиция в Европа като най-продавана марка електрически превозни средства

16:10 | 25.10.21 г.

Продажбите на изцяло електрически превозни средства (BEV) са се увеличили от началото на тази година, водени от силното търсене в Европа и Китай въпреки недостига на чипове, тъй като автомобилните производители приоритизират производството на автомобили с по-голям марж, сочи изследване на консултантската индустриална компания LMC Automotive.

„BEV наистина започват да вземат превес над другите технологии“, включително спрямо пълните и плъгин хибридите, споделя анализаторът Ал Бедуъл, цитиран от Automotive News Europe.

Но темпът на растеж може да се забави през следващите няколко години, тъй като регулациите по емисиите на парникови газове отстъпват от фокуса на концерните и правителствата на фона на енергийната криза. В същото време недостигът на полупроводници се очаква да бъде облекчен, предоставяйки пространство за растеж за дизеловите и бензинови превозни средства. Освен това проблемите със суровините за електрическите автомобили, особено ситуацията с лития, може да предоставят допълнителен попътен вятър за конвенционалните коли, изтъкват от LMC. 

В глобален мащаб през 2020 г. са продадени 2,1 млн. напълно електрически коли, цифра, която сега се очаква да нарасне до 4,1 млн. броя за 2021 г. Основен принос за този ръст ще имат китайският пазар, където прогнозираните продажби може да достигнат 1,155 млн. електромобила, европейският пазар – с 453 хил. превозни средства и Северна Америка – с 283 хил. електрически коли.

На годишна база продажбите на електромобили ще се увеличат със 141%, като пазарният дял на този вид превозни средства ще достигне 12% от новите общи продажби за 2021 г., изчисляват от LMC.

Китай се насочи към стимулиране на производството и продажбите на електромобили, като инвестира и в изграждане на мащабна зарядна инфраструктура, която да покрие ръста при търсенето на енергия за електрически коли, изтъква Бедуъл. Продажбите в сегмента за първите девет месеца са нараснали на годишна база с 212%.

„Китай води тазгодишния скок“, посочва анализаторът. „Отново това е основният двигател за глобалния растеж на сектора на електромобилите. Европа не може да се конкурира по отношение на достъпността и инфраструктурата на BEV“, добавя той.

Най-продаваният изцяло електрически автомобил в Китай продължава да бъде мини колата Wuling Hongguang. През септември продажбите на марката Wuling достигат 250 860 броя, което представлява увеличение от 972% на годишна база. Tesla е втора с 238 975 продадени електромобила, или годишен ръст от 255 на сто.

В Европа са продадени близо 800 000 напълно електрически коли от началото на годината до края на септември, а продажбите за цялата година се очаква да достигнат 1,18 млн. броя, или годишен ръст от 60%.

Бедуъл смята, че четвъртото тримесечие трябва да представи особено силни пазарни резултати. В същото време продажбите на плъгин хибриди в глобален мащаб достигат 757 хил. броя през първите девет месеца, което представлява 51-процентно увеличение на годишна база. За 2021 г. LMC очаква продажбите в този сегмент да достигнат 955 хил. броя.

Електрическите превозни средства се възползват от държавните стимули. Франция току-що обяви, че възнамерява да удължи програмата за подпомагане на покупките на електромобили в размер на 6000 евро.

Завръщането на Tesla

Бедуъл подчерта успеха на Tesla, която загуби част от пазарния си дял в Европа с появата на някои конкурентни нови превозни средства на други марки. Но пазарната реализация на Model Y в региона трябва да предостави нов положителен тласък за компанията на Илон Мъск. Анализаторът изтъква факта, че Tesla отново е марка номер 1 при електромобилите в Европа за третото тримесечие, след като беше победена от Volkswagen и Renault в началото на годината.

Една марка, която може да представлява сериозна конкуренция за Tesla, е BMW, изтъква Бедуъл, визирайки луксозния акцент при новите модели iX и i4.

Очаква се обемът на продажбите на изцяло електрически коли в Европа да нарасне от 1,2 млн. броя през тази година до 3,4 млн. броя през 2024 г. и до 6,1 млн. броя през 2027 г. Според LMC продажбите в сегмента ще нараснат до 10,5 млн. броя през 2030 г. и ще достигнат впечатляващите 15,8 млн. броя до 2033 г.

Компанията очаква почти 100% доминантно присъствие на електромобилите при продажбите на нови коли през 2035 г., ако предложението на ЕС за допълнително намаляване на допустимите въглеродни емисии влезе в сила.

Проблеми със суровините

Това, което би могло да забави по-мащабното и бързо налагане на електромобилите, е недостигът на суровини, като литий, на фона на проблемите в глобалните вериги на доставка, споделя Сам Адам, друг анализатор на LMC.

Адам смята, че Европа може да постигне самодостатъчност при производството на батерии до 2023 г., прекъсвайки зависимостта си от азиатските производители.

Той обаче предупреждава, че евентуален свръхкапацитет може да бъде проблем, особено за стартъпите, които нямат стабилни връзки с установен автомобилен концерн, за да гарантират сигурни доставки.

„Производството на клетки за батерии е трудно“, изтъква Адам. Според него утвърдилите се доставчици на клетки не се притесняват особено от конкуренцията от страна на новите компании, които тепърва навлизат в тази сфера.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:23 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още