fallback

Как войната в Украйна се отразява върху автомобилната индустрия в Европа?

Все повече западни компании преустановяват своята дейност в Русия или спират производството поради недостиг на части, доставяни от Украйна

17:40 | 04.03.22 г.

Руската инвазия в Украйна доведе до серия от промени в обичайната работа на европейските автомобилни производители, които по един или друг начин са свързани с двете страни в конфликта, пише Automotive News Europe.

Докато някои концерни прекратяват доставките на превозни средства за Русия и своите операции в страната заради наложените западни санкции, други преустановяват производството в своите заводи в Централна и Западна Европа поради недостига на компоненти, идващи от Украйна.

Последната европейска автомобилна компания, която обяви, че изпитва затруднения заради войната в Украйна, е Audi. Германската марка, част от Volkswagen Group, заяви, че спира изграждането на моделите A4 и A5 в своята фабрика в Инголщад, Германия, от 7 до 11 март, както и сглобяването на A6 и A7 от 7 до 18 март заради нарушените доставки на кабели, които се произвеждат в Украйна. 

Компанията предупреждава, че могат да последват допълнителни производствени ограничения.

Преди това Mercedes предупреди, че съкращава работните смени в своите европейски заводи на фона на прекъсването във веригата на доставки на части от Украйна.

Porsche, Bentley и Volkswagen обявиха, че спират доставките на превозни средства за Русия заради наложените от Европейския съюз (ЕС) и САЩ наказателни мерки срещу Москва. Решението засяга и две фабрики на Volkswagen в Русия, където се изграждат модели на едноименната марка и Skoda, както и популярните сред руския елит Porsche, Lamborghini и Bentley.

Porsche преустанови изграждането на Macan и Panamera във фабриката си в Лайпциг заради конфликта в Украйна.

Японският автопроизводител Nissan Motor Co. обяви по-рано, че спира износа на коли за Русия заради логистични пречки, свързани с военните действия, които се видят в съседна Украйна. Компанията, която през 2021 г. продаде 53 хил. автомобила в Русия, очаква „допълнителни предизвикателства“ да доведат до нарушения в производствените графици.

В същото време най-голямата руска автомобилна компания „АвтоВАЗ“ заяви, че ще спре работа в заводите в Толиати и Ижевск от 9 до 11 март заради недостига на компоненти.

Германската автомобилна асоциация VDA заяви, че войната в Украйна ще наруши транспортните маршрути, което от своя страна ще причини недостиг на компоненти и суровини.

Toyota Motor Corp., най-големият автомобилен концерн в света по пазарен дял, заяви, че ще преустанови изграждането на автомобили в Русия и ще спре вноса на превозни средства за страната поради недостиг на части.

Американският концерн Ford Motor Co. също реагира на инвазията в Украйна, като незабавно прекрати своята дейност в Русия чрез съвместното си предприятие с местния партньор Sollers.

Може би най-големият потърпевш от войната в Украйна остава френската Renault, която държи мажоритарен дял в „АвтоВАЗ“. Концернът спря част от дейността си в Русия поради проблеми при логистичните маршрути. Renault, която се върна на печалба през 2021 г. след две последователни години на загуба, е сред западните компании с най-голяма експозиция спрямо Русия, където генерира 8% от глобалните си приходи, според Citibank.

В края на миналата седмица шведската компания Volvo преустанови доставките на автомобили за Русия до второ нареждане, превръщайки се в първия международен автомобилен концерн, който предприема подобни мерки.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:35 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още