fallback

Stellantis, VW и Mercedes няма да отделят своя електромобилен бизнес

Не всички автомобилни концерни споделят визията, че успешният преход към електрическа мобилност минава през разделяне на активите на "добри" и "лоши"

11:00 | 09.05.22 г.

Редица автомобилни производители проучват дали да обособят бизнеса с електрически превозни средства като отделно звено или дори компания, която да се листне на борсата, пише Automotive News Europe.

Причините зад подобни решения включват необходимост от по-голяма гъвкавост, желание за привличане на повече капитал от увлечени от концерни като Tesla инвеститори или пък ново начало, необременено от потенциално безполезни „традиционни“ активи като фабрики за двигатели с вътрешно горене.

Сред компаниите, които обмислят подобни отделяния, изпъкват Ford Motor Co., планиращ да раздели бизнеса си на Blue и Model e; китайската Geely, която се подготвя да листне своето дъщерно дружество Polestar чрез сливане с компания със специално предназначение (SPAC); и френската група Renault, която ще отдели електромобилния си бизнес и ще го изведе на борсата.

Но не всички големи автоконцерни подхождат по този начин, за да се справят със засилващата се конкуренция в лицето на новите изцяло електромобилни производители. 

Stellantis, сформирана през януари 2021 г. чрез сливането на PSA Group и Fiat Chrysler, не предвижда никакви фундаментални промени в своята бизнес структура, сподели в четвъртък главният финансов директор Ричард Палмър, отговаряйки на въпрос на анализатора Джордж Галиърс от Goldman Sachs.

„Честно казано, не виждам големи ползи от това“, изтъква Палмър, добавяйки: „Трябва да управляваме компанията и активите, с които разполагаме, по време на този преход. Има ползи от наличието на паричен поток от бизнеса с двигатели с вътрешно горене, за да стимулираме технологичните инвестиции, които трябва да направим".

Ще са необходими „усилията на целия екип“, за да се управлява преходът към електрическа мобилност, заяви още Палмър, отбелязвайки, че Stellantis трябва да обърне внимание на всички свои заинтересовани страни, включително служителите.

Коментарите на Палмър са подобни на изказванията на главния изпълнителен директор на Volkswagen Group Херберт Дийс.

„Смятаме, че най-доброто използване на активите, свързани с двигателя с вътрешно горене, за да бъдем бързи и конкурентни в света на електричеството, е най-добрият начин за нас да продължим напред“, заяви Дийс по време на обявяването на тримесечния отчет на концерна.

Финансовият директор на Mercedes-Benz Харалд Вилхелм призна в края на април, че е имало „много задълбочен дебат за това как искаме да трансформираме Mercedes, докато вървим напред“. Той каза, че има единодушие по един въпрос: „Ние не преследваме стратегията за разделяне на компанията на бизнес с двигатели с вътрешно горене и „добра част“… или стара част и нова част“.

„Ние трансформираме цялата компания и я превръщаме в електрически свят“, посочи Вилхелм на инвеститорите. Като част от тази трансформация, миналата година Mercedes отдели Daimler Trucks като отделна листната компания, съсредоточавайки се върху електрическите автомобили в лицето на своята EQ гама.

Mercedes има 130-годишен опит в изграждането на луксозни превозни средства, изтъква Вилхелм, като компанията трябва да се пренесе в бъдещето. „Нека не го превръщаме в куха компания и не го наричаме „лош актив“, добавя той.

„Това не е нов бизнес“

Поне един анализатор е съгласен с Вилхелм.

„Електромобилите с батерии не са нов бизнес. Те са бъдещият основен бизнес“, пише Харалд Хендриксе от Morgan Stanley в бележка до инвеститорите в четвъртък, ден след обявяването на резултатите на марката Volkswagen за първото тримесечие. „Отделянето им представлява погрешно разбиране на мащаба на предизвикателството, според нас“, изтъква анализаторът.

Не е ясно как ще се финансират „електромобилните компании с нисък марж на оперативната печалба, отрицателните парични средства, високите капиталови разходи“, когато тези концерни нямат парични потоци от бизнес като двигателите с вътрешно горене, добавя Хендриксе.

„Въпреки че някои компании с цялостен фокус върху електромобилите успяват да се справят с това, в никакъв случай не може да се гарантира за всеки подобен концерн“, коментира анализаторът.

Това означава, че автомобилните производители все още трябва да продават конвенционални автомобили, за да плащат за по-малко рентабилните електрически коли.

Главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли представи противоположно мнение: „Успешният бизнес с двигатели с вътрешно горене и успешният бизнес с електромобили не са едно и също нещо“, заяви той пред инвеститорите по-рано тази година.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:12 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още