fallback

Стават ли автомобилите твърде големи за пътищата в Европа?

В някои части на света автомобилите винаги са били по-големи. Но сега тези гиганти се разпространяват и последствията от това все още се изясняват

18:45 | 09.02.24 г. 5

Chevrolet Suburban от 2024 г. е деветместен SUV автомобил с дължина от 5,5 метра, като се рекламира като „стая с изглед“. В същото време седемместен електрически кросоувър, проектиран от Kia, разполага с 800-волтова батерия, която тежи 450 кг. Един електрически Hummer предлага максимална ширина, включително със страничните огледала, от 2,4 метра.

Големите автомобили набират популярност. Всъщност средният размер на автомобилите се увеличава със скорост от 1 см на всеки две години, изчислява неправителствената организация Transport and Environment, цитирана от BBC News.

Това увеличение на размера върви ръка за ръка с някои също толкова големи проблеми, от последиците за околната среда до опасностите за безопасността и трудностите при маневриране на автомобили по улиците и места за паркиране, предназначени за по-малки модели.

Париж вече гласува да утрои таксите за паркиране на SUV автомобили на посетители по улиците си. Какво още може да се направи, за да се преодолеят предизвикателствата, които идват с големите автомобили?

Как колата стана толкова голяма?

Формите и размерите на автомобилите непрекъснато се увеличават от края на 70-те години на миналия век. Причините за това увеличение са различни и комплексни. Добавянето на функции за безопасност като странични и предни въздушни възглавници и „зони на смачкване“ изисква повече пространство, докато потребителите започват да търсят луксозни, екзотични и вносни превозни средства . И накрая, автомобилната индустрия стимулира покупката на пикапи и SUV вместо на по-леки седани поради по-високия марж, който върви с големите возила.

През 1975 г. Конгресът на САЩ изменя разпоредбите за икономия на горивото за нови леки коли под формата на корпоративни стандарти за средна горивна ефективност. Тези стандарти определят целите за икономия на гориво, но въвеждат и по-облекчени изисквания за малки пикапи и SUV-ове в сравнение със стандартните автомобили. Разпоредбите са актуализирани оттогава, но все още позволяват по-ниски стандарти за горивна ефективност за по-големи превозни средства .

Има и други фактори. В миналото положението е такова, че един производител предлага по-малки варианти на превозни средства в Европа, Южна Америка и в някои части на Азия, докато потребителите в САЩ (и Китай, най-големият автомобилен пазар в света) могат да избират между набор от много по-големи опции.

Тази вариация изчезва. По-голямата част от превозните средства в Обединеното кралство са били проектирани и произведени във Великобритания, като се имат предвид тесните английски улици. Сега превозните средства в страната (и ЕС) обикновено са по-големи, вносни коли, предназначени да се движат в градските предградия и околовръстните пътни артерии. През 2020 г. средната маса на новите автомобили в ЕС и Великобритания се е увеличила до 1,457 тона, с 3% повече от 2019 г. и с 15% над нивата от 2001 г.

Преминаването към по-тежки (и следователно по-малко ефективни) конвенционални превозни средства увеличава както търсенето на петрол, така и емисиите на въглероден диоксид (CO2) - глобалните емисии на CO2 от SUV автомобили наближават 1 милиард тона.

„Това е феномен, който се разпространи по целия свят; виждаме SUV-ове да навлизат в Европа, Китай и Южна Африка поради комбинация от фактори“, коментира Апостолос Д. Петропулос, енергиен експерт към Международната агенция по енергетика (МАЕ).

Големите коли идват с големи предизвикателства

Дори стационарен SUV може да бъде значителен проблем в град, който се е развил около по-малки автомобили. През 2023 г. Which? – организация, която тества потребителски продукти и услуги – установи, че 161 модела автомобили са твърде големи за едно нормално паркомясто в Обединеното кралство. Двадесет и седем от тези модели са толкова широки, че би било трудно да се отворят вратите, когато превозното средство се намира на подобно паркомясто.

В ЕС средната ширина на новите автомобили вече е надхвърлила 180 см, което често се използва като долен праг за паркиране на средностатистическа улица в Европа. Междувременно в САЩ напрежението при паркирането, изострено от наличието на разнообразна гама от SUV-ове, попада в новинарските заглавия вече 20 години.

Проблем също са нарастващите емисии, които идват с по-големите превозни средства. Един доклад на Агенцията за опазване на околната среда на САЩ отбелязва, че „всички типове превозни средства са с рекордно ниски емисии на CO2; обаче, изместването на пазара от автомобили към SUV и пикапи компенсира някои от ползите за целия автопарк“.

С други думи, по-големите автомобили обезсмислят битката срещу емисиите. И заслужава да се отбележи, че повечето производители на автомобили предлагат по-малки, по-ефективни алтернативи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:45 | 09.02.24 г.
fallback
Още от Анализи виж още