fallback

Как се променя офис пазарът в София?

Инвеститорите вече имат опит от предишни проекти и това е признак, че пазарът става по-зрял

15:33 | 27.03.19 г.

Инвеститорите в офиси променят подхода си към новите проекти – инвестират на ранен етап от възникването на идеята и влагат в нея натрупаните знания и изисквания на наемателите от предишните си проекти. Това стана ясно по време на конференцията „Инвестиции в офиси и работно пространство“, организирана от Градът Медиа Груп.

„Инвеститорите мислят много по-задълбочено какво още могат да предложат на своите наематели – среда, социални дейности, зелени площи. Предлагането се движи с не по-бавни темпове от развитието на търсенето“, коментира Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ в консултантската компания Cushman&Wakefield Forton.

Миналата година в София са били усвоени близо 100 000 кв. м офис площи, а в идните две-три години на пазара се очаква да излязат още 400 000 кв. м, сочат данни на консултантските компании.

Таня Косева-Бошова, управляващ партньор в Park Lane Developments, също е на мнение, че инвеститорите вече имат значителен опит от предишните вълни на развитие на пазара, а това е признак, че той става по-зрял.

„В последните две-три години общият обем на усвоените офис площи нараства, но това е в пряка връзка с развитието на компаниите, тъй като по-старите сгради вече трудно отговарят на изискванията на служителите“, посочи Верка Петкова, съдружник в консултантската компания Colliers International.

Николай Мутафов, съосновател и главен изпълнителен директор на Accedia, и Веско Кънчев, глобален директор „Фасилитис и услуги в работното пространство“ в Progress, споделиха опита на компаниите си в преместването на нова локация. При Accedia планирането е продължило два месеца, а общо за осъществяването на плановете за релокация са били необходими седем-осем месеца. В Progress процесът от възникването на идеята за нов офис до реалното преместване е продължил около 16 месеца.

Според Верка Петкова смяната на работното място е един от трите най-сериозни стреса в живота на хората и е добре компаниите да предвидят минимум 16 до 18 месеца, за да могат служителите им да преживеят новината, че ще се местят, а самите компании да подходят креативно към новостите в офиса.

„Повечето компании са наясно, че процесът по преместване трябва да започне по-рано от фактическия момент на релокацията, не само за да има време да се избере подходящият проект на пазара, но и за да се обсъди промяната със служителите. Смяната на локацията вероятно е проблем за служителите, но новите локации и проекти обикновено компенсират, като добавят нови придобивки за тях“, отбеляза Станимира Пашова.

Тя допълни, че в момент на забавяне на световната икономика, което влече риск от неоползотворени пространства и необходимост от съкращаване на служители, едно от ключовите изисквания в новите търсения е гъвкавостта и възможността сградата да предложи споделено пространство, което компанията да усвои.

Това обуславя развитието на пространствата за споделена работа, където срокът на договорите за наем може да е по-кратък, както и предизвестието за прекратяването им. По данни на консултантската компания MBL в момента в София компаниите за споделени работни пространства оперират общо 30 хил. кв. м, а IT компаниите са основните им обитатели.

Една от новите тенденции е компаниите да поощряват служителите си да излизат от конвенционалните офиси и да работят поне два дни от седмицата в пространство за споделена работа, за да обменят идеи и контакти със стартъпите, които ги населяват.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:39 | 11.09.22 г.
fallback