fallback

Моловете в София са донесли приходи от близо 36 млн. евро на NEPI Rockcastle

Търговският център на южноафриканския фонд в Пловдив трябва да е готов през третото тримесечие на 2021 г.

14:06 | 24.02.20 г.

Снимка: Paradise Center

Търговските центрове Paradise Center и Serdika Center са донесли на собственика си, южноафриканския фонд за инвестиции в недвижими имоти NEPI Rockcasle, нетна печалба от близо 39 млн. евро преди данъци през втората половина на 2019 г., показва отчетът на компанията. Тя обаче е намаляла с малко над 6 млн. евро спрямо същия период на 2018 г., когато е достигнала 45,2 млн. евро.

Нетните приходи от наеми са възлезли на 35,8 млн. евро и са се увеличили с малко над 2,5 млн. евро спрямо втората половина на 2018 г. В същото време посещаемостта на двата търговски центъра, които са най-големите в София, е нараснала с 4,3% на годишна основа, а приходите от продажби на наемателите са се увеличили с 4,8%. Нетната оперативна печалба на двата мола е нараснала с 8,2%. Тя се е ускорила по-бързо от оборота на наемателите, тъй като временно празни обекти в търговския център на бул. „Черни връх“ са били отдадени под наем по време на преустройството на ниво -1. NEPI очаква незаетите площи в мола постепенно да намалеят до третото тримесечие на 2020 г., когато се очаква да завърши работата по преустройството. Освен това Paradise Center е въвел по-високи такси за паркиране.

Търговският център „Promenada”, който южноафриканският фонд планира да изгради в Пловдив, се очаква да бъде завършен през третото тримесечие на следващата година, след като процесът по издаване на строително разрешение най-сетне е бил финализиран. В края на 2017 г. компанията купи терен от 36 декара близо до старата Сточна гара в града и се очаква да инвестира 141 млн. евро в строителството на търговския център.

Общата печалба на NEPI, кято е най-голямата имотна компания, листната на борсата в Йоханесбург, е достигнала близо 460 млн. евро преди облагането с данъци в края на 2019 г. и е нараснала значително спрямо 276,5 млн. евро в края на 2018 г. Печалбата й на акция се е повишила с 6,6% до 56,33 евро, което е малко над очакваното повишение от 6,5% от компанията. Повечето наематели в търговските центрове на фонда в седем страни в Централна и Източна Европа са постигнали ръст на посещенията и на приходите от продажби.

NEPI обяви, че нетните приходи от наеми са нараснали с близо 16% до 400 млн. евро през разглеждания период, тъй като разходите на потребителите в страни като Словакия, Полша и Румъния наваксват изоставането си от Западна Европа. Очаква се ръстът на БВП в страните от Източна Европа да достига средно 3% между 2019 и 2024 г. спрямо 1,6% в Европа като цяло, отбелязва компанията.

През 2019 г. фондът е разширил портфейла си с 83 700 кв. м чрез нови проекти и разширения в Румъния, Полша, Хърватия и Сърбия. Разрастването му включва девет проекта с обща площ над 280 хил. кв. м в четири страни от ЦИЕ. Компанията е съсредоточена върху модерни, висококачествени активи, като 94% от обектите в портфейла й са на по-малко от 15 години.

Фондът следи и продажбите на наемателите и заменя компаниите със слабо представяне, за да засили привлекателността за клиентите и потенциала за ръст на приходите. В България, например, Forever 21 е била заменена от последната концепция на германския магазин за обувки Humanic (929 кв. м) в Paradise Center и от турския търговец на дребно DeFacto (1400 кв. м), който навлиза за първи път в България с обект в Serdika Center, който в момента се устройва.

Освен това магазинът за играчки Hippoland е открил голяма площадка за игра в преустроения приземен етаж на Paradise Center, където се е настанил и магазин от веригата за електроника Technopolis. CCC и Nespresso са открили най-големите си обекти в България, а Humanic е отворила нов магазин. Веригата парфюмерии Notino е открила първия си физически магазин в България, а  Burger King, Pizza Lab и OLA са се присъединили към къта за хранене.

В Serdika Center Ginger Layout е открила ресторант с 330 места, а спортната марка ASICS е отворила концептуален магазин. Сред новите наематели в търговския център са също марките Kenvelo, Miniso и s.Oliver.

Портфейлът с имоти на NEPI в ЦИЕ в края на 2019 г. се оценява на 6,3 млрд. евро спрямо 5,9 млрд. евро в края на 2018 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:48 | 14.09.22 г.
fallback