fallback

Правителството ще направи втори опит за концесия на летище Пловдив

Първата процедура беше прекратена през есента на 2018 г.

16:16 | 27.02.20 г.

Снимка: Веселина Божилова, БГНЕС

Правителството ще направи втори опит за намиране на концесионер на летище Пловдив за срок от 35 години.

Чрез възлагането на концесията се цели да бъде привлечен финансово стабилен инвеститор с опит в управлението, експлоатацията и развитието на летища. По този начин ще бъде гарантирано бъдещото развитие на аеропорта, съобщават от правителствената пресслужба. Концесията трябва да спомогне за подобряване на съществуващата летищна инфраструктура, достигане на заложените международни стандарти и категории, трансфер на управленско ноу-хау, генериране на трафик и развитие на търговските дейности в региона, се казва в съобщението на МС.

Като специфични цели са посочени изграждането на нов модерен карго терминал, както и създаването на предпоставки за допълнително развитие на летищната инфраструктура, за да може да се обслужват съвременни самолети с голям полезен товар.

Процедурата ще бъде по подобие на тази за летище София с цялостна информация, отделен сайт, въпроки и отговори на потенциални инвеститори и пълна прозрачност, заяви министърът на транспорта Росен Желязков, цитиран от агенция „Фокус“.

Минималните изисквания към участниците са практически опит в експлоатацията на международно летище с пътникопоток не по-малък от 450 хил. пътници на годишна база в рамките на не по-малко от 5 години през изминалите 10. Основният капитал на участниците трябва да бъде не по-малко от 1 млн. лева, а размерът на пазарната стойност на дълготрайните материални активи да не е по-малък от 40 млн. лв.

Те трябва да са съфинансирали поне един проект, чиято стойност надвишава 10 милиона лева през последните 10 години и да имат опит при привличането на финансови средства, уточни Желязков.

Очакваните инвестиции трябва да бъдат не по-малко от 100 млн. лв. Според министъра на транспорта летището ще допринесе за развитието на транспортната свързаност в региона.

Припомняме, че правителството прекрати първата процедура за отдаване на летище Пловдив на концесия през есента на 2018 г. по предложение на новоизбрания по онова време министър на транспорта Росен Желязков с аргумента, че тя трябва да бъде съобразена и проведена в съответствие с новия Закон за концесиите.

До решението на кабинета се стигна, след като консорциумът между китайската компания "Хайнан" и "Пловдив Еърпорт Инвест" обяви, че няма да има възможност да сключи концесионния договор, въпреки че спечели процедурата.

Тя беше открита в края на 2016 г. и тогава оферти за участие подадоха три обединения. На първо място беше класирано обединението между "Хайнан" и Пловдив Еърпорт Инвест, което планираше инвестиции на стойност малко над 79 млн. евро за срока на концесията и годишни концесионни плащания от 600 хил. лв.

На второ място остана Консорциум Летище Пловдив, в което влизаха „Тракия икономическа зона“ и автотранспортната компания ПИМК. Той предвиждаше инвестиции от 65,5 млн. евро и годишни концесионни плащания в размер на 120 хил. лв.

Консорциумът потвърди намерението си да стане концесионер на летище Пловдив, но до покана така и не се стигна след смяната на транспортния министър през есента на 2018 г. и решението на Росен Желязков да прекрати процедурата. 

Миналата година министерството на транспорта избра концесионер на летище София - обединението "Соф кънект" с водещи участници Meridiam, операторът на летище Мюнхен и австрийската строителна компания "Щрабаг". Изборът беше потвърден от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), след като всички останали участници в процедурта решиха да я обжалват. Сега изборът на "Соф кънект" се оспорва пред Върховния административен съд от един от неуспелите участници в процедурата - Manchester Airports Group (MAG). "Соф кънект" очаква да подпише концесионния договор в средата на 2020 г. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:30 | 13.09.22 г.
fallback