fallback

България е най-евтината страна в Европа за наемане на офис служители

Разходите за служител в офиса са най-високи в Швейцария, сочат данни на консултантска компания

13:17 | 18.12.20 г. 6

Снимка: Paul Hanna/Bloomberg

България е най-евтината страна в Европа за наемане на офис служител на пълно работно време, сочи новият индекс за разходите на наемателите на консултантската компания Colliers International, цитиран от онлайн изданието property-magazine.eu.

У нас това струва средно едва 2765 евро на година, показват данните на компанията. След страната ни се нареждат Хърватия с 4145 евро и Румъния с 4255 евро.

Индексът на Colliers сравнява разходите за наемане на офис служител в 29 европейски страни, използвайки информация за 4050 сгради, 26,3 млн. кв. м офис площи и 1,96 млн. служители през 2019 г., последната, за която са налични данни.

Разходите за офис служител в България са нараснали с 6% спрямо 2018 г., като скок има и в четирите разходни пера, които Colliers взема предвид. Най-голям дял в разходите у нас имат "площи и инфраструктура" с 1687 евро, което е ръст спрямо 1606 евро година по-рано. Следват "информационни и комуникационни технологии" (ИКТ) с 675 евро спрямо 637 предходната година и "хора и организация" с 326 евро спрямо 308 евро през 2018 г. Само 77 евро отиват за управление, което обаче отново е ръст спрямо 57 евро година по-рано. 

Като цяло разходите за наемане на офис служител в Европа са намалели с 1% през 2019 г. до 9695 евро на служител с насочването на вниманието към все повече работа от разстояние и гъвкави имотни решения.

По отношение на отделните пера разходите за площи и инфраструктура са намалели с 2% до 6297 евро заради по-ниските разходи за комунални услуги и капиталови разходи за активи и мебели. В същото време наемите продължават да растат, както и разходите за поддръжка и почистване. 

ИКТ разходите са нараснали с 2% до 1965 евро. Това се дължи на повишаването на разноските за услуги и инструменти за крайните потребители и на увеличените разходи за обучение и за IT поддръжка. Следващото по големина разходно перо в Европа за "хора и организация" се е свило със 7% миналата година до средно 990 евро главно заради по-ниските разходи за документооборот. В същото време разходите за труд са нараснали, както и за кетъринг, а тези за охрана и безопасност леко са намалели. 

Разходите за управление в Европа регистрират скок от 17% до средно 435 евро главно заради стремежа в някои страни към устойчивост и енергийна ефективност, който изисква по-големи разноски за вътрешните служители и за външни консултации. 

Великобритания и Русия регистрират най-голям ръст на разходите за офис служител в Европа със 7% до съответно 14 500 евро и 8593 евро заради растящите наемни разходи и усвояване на площи в двете страни.

Наемането на офис служител излиза най-скъпо в Швейцария – 18 407 евро на служител, следвана от Норвегия и Швеция със съответно 17 857 и 17 137 евро.

„В Европа през 2019 г. разходите за офис служители са намалели с 1%, повечето страни регистрират спад на разходите, но тези, в които е отчетено увеличение, като Великобритания и Русия, то е значително от 7%“, коментира Дениз Хугендурн, ръководител на компанията Facilities Management Consultancy в Холандия, която анализирала резултатите.

„2020 несъмнено е година на значително сътресение на наемния пазар, като всяко от четирите разходни пера вероятно ще се промени значително. Най-вероятно ще наблюдаваме ръст на разходите в IT категорията, тъй като компаниите се адаптират бързо към работата от разстояние, докато разходите за събития и кетъринг ще бъдат намалени. Като цяло общите разходи вероятно ще останат сходни“, отбелязва Хугендурн.

„Индексът е безценен, защото предоставя данни за 2019 г., които ще са от основно значение за корпорациите при прегледа на офис стратегиите им за 2021 г. и след това“, смята Андрю Халиси, управляващ директор на отдел „Наемни услуги“ за Европа, Близкия изток и Африка в Colliers.

„Тази година показва устойчивостта на работата от разстояние, а с данните за сравнимите разходи за работа в 29 европейски страни можем да консултираме глобалните си клиенти за най-ефективния от гледна точка на разходите начин за управление на портфейлите им с офиси“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:28 | 14.09.22 г.
fallback