fallback

На пазар в... Пирдоп

Първата фаза от ритейл парк „Средногорие“ ще бъде завършена в края на годината

08:10 | 19.03.21 г. 1

Снимка: Стад Близнаков

Нов ритейл парк ще се появи на входа на Пирдоп в края на годината, за когато е планирано откриването на първата му фаза. След завършването и на втората фаза от проекта, планирано за първото тримесечие на следващата година, ритейл парк „Средногорие“ ще разполага с обща площ от 10 хил. кв. м, върху която ще се намират между 15 и 20 магазина. Те са с различни квадратури, като най-малките ще са от 100 кв. м, а повечето обекти ще са с площ от 600 кв. м и 1200 кв. м. Във втора фаза вероятно ще бъде включен и магазин с площ от над 2000 кв.м. Ще има и заведения за хранене и детска площадка.

Площите от първата фаза вече са договорени изцяло, има сключени наемни договори и за голяма част от обектите във втора фаза, съобщи пред Investor.bg Христо Близнаков, мениджър на компанията „Стад Близнаков“, която е инвеститор в проекта. Той допълни, че компанията му продължава да получава запитвания от още кандидат-наематели в ритейл парка, така че се замисля за евентуалното му разширяване.

„Много държа на микса от наематели и искам да има синергия между участниците в парка, това е водещото за мен. Когато се появят наематели, които създават риск от „канибализиране“ на микса, по-скоро се въздържам“, каза Близнаков. И уточни, че възприетата в индустрията представа за хармоничен микс от наематели изключва например два хранителни магазина един до друг, които биха се конкурирали в цените и отмъквали клиенти един от друг.

Сред наемателите в ритейл парк „Средногорие“, с които вече е постигната договореност, са Billa, dm, Pepco и Техномаркет. Срокът на наемните договори е различен, като минимумът е пет години, но има и договори за 10 и 15 години. Конкретните наемни нива са конфиденциални, но Близнаков уточни, че има договори както с фиксиран наем, така и с плаващ наем, който е обвързан с оборота на търговеца.

Инвестицията в проекта е за близо 10 млн. евро, осигурени както чрез банкови кредити, така и със собствени средства.

„Стад Близнаков е компания с 31-годишна история, известни сме като коректен партньор с много диверсифициран бизнес и нямахме проблеми с осигуряването на банково кредитиране. По-скоро сме ухажвани от няколко места, отколкото ние да търсим стремглаво кредитиране и да имаме проблеми“, коментира Близнаков в отговор на въпрос доколко банките са склонни да финансират проекти за търговски площи в момента и при какви условия.

Той очаква първоначално ритейл паркът да създаде минимум 350 нови работни места, а след като проектът бъде завършен изцяло, те може да надвишат 400.

Компанията е собственик на терена, върху който се изгражда търговският парк, като Близнаков обяснява, че той винаги е бил предвиден за търговски цели. Мястото е избрано, защото ще осигурява голяма видимост на ритейл парка за преминаващите автомобили.

Близнаков очаква проектът да постигне голям успех, защото в района живеят хора с висока покупателна способност, работещи в местните заводи Аурубис, Елаците-Мед, Дънди Прешъс Металс.

„Стандартът на живот в района е доста висок, но липсваше едно такова място, в което хората могат да отидат да пазаруват и да се забавляват. Не бива да се забравя и транзитът в региона. Нашият парк ще има голямо лице към подбалканския път София-Бургас, направили сме и няколко паркоместа за автобуси. Мястото ще бъде доста удобно пътуващите хора да спират, да използват заведенията и да напазаруват. Така че разчитаме на един ареал от около 30 хил. души в района, както и на транзита“, посочи Близнаков.

Ритейл паркът ще се намира на входа на Пирдоп до кръгово кръстовище, което води в четири посоки – София, Бургас, Пирдоп и ритейл парк „Средногорие“.

Компанията „Стад Близнаков“, която инвестира и строи ритейл парка, има разнороден бизнес в няколко направления. Тя притежава заводи за металообработка, като оперира едни от най-големите арматурни цехове в Югозападна България, както и завод за арматурни и оградни мрежи, голяма част от които са предназначени за износ в Западна Европа. Освен това компанията търгува на едро със строителни материали, като снабдява складове и строителни фирми, както и малко на брой крайни клиенти. Силно звено в портфейла от бизнеси на компанията е транспортът и спедицията, като тя разполага с няколко собствени логистични центъра и собствени камиони, които работят в цяла Европа и в България.

Инвестициите са свързани основно със строителството на логистични бази за собствено ползване и ритейл паркове. „През април очакваме акт 16 на огромна база в София, която построихме в района до Ботевградско шосе, където сме съседи на Орбико България. Добавихме и ритейл парковете, защото сме доверен контрагент на повечето вериги и сме спечелили тяхното доверие като партньор, на който може да се разчита в дългосрочен план“, каза Близнаков.

Той допълни, че компанията му си партнира добре по проекта с общината, главния архитект и кмета на Пирдоп и среща подкрепа в тяхно лице. „Те осъзнават какъв тласък даваме на района откъм работни места и атрактивност както за живущите, така и за транзитно преминаващите, а защо не и за целевите посетители на големия комплекс, който ще изградим“, посочи Близнаков и допълни, че компанията му вероятно ще изгради и кръгово кръстовище, което да обслужва града и да улесни достъпа до  търговския парк за клиенти.

Според него ритейл парковете са по-подходящият формат за малки населени места като Пирдоп, отколкото моловете.

„Търговските центрове са по-добри за големите градове като София, Пловдив, Бургас и Варна, за малките населени места ритейл парковете са по-подходящи, защото хората в тези райони искат лесно да паркират, да напазаруват практично и да си тръгнат бързо. При моловете те трябва да преминават през огромни общи части, които са неизбежни, и много често се получават задръствания на входа и на изхода. В нашия ритейл парк ще направим доста паркоместа – над 200, които са с директен подход“, каза Близнаков.

Той смята, че потенциалните наематели също са привлечени от перспективите пред такъв тип обекти, където пазаруването е улеснено, затова и компанията му не е срещнала трудности за запълването на площите в ритейл парка. „За наемателите този формат за търговия на дребно е начин да продължат експанзията си с оглед на това, че сега едва ли много хора биха инвестирали в молове, а синергията в ритейл парковете е най-голяма“, отбеляза Близнаков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:15 | 14.09.22 г.
fallback