fallback

Пазарът на търговски имоти в Европа се готви за натоварен край на годината

През третото тримесечие на пазара започнаха да излизат повече запаси, основни продавачи са банки и фондове

12:58 | 20.11.13 г.

Пазарите на търговски имоти в Европа се готвят за натоварен край на годината, смята Майкъл Рода, който ръководи отдела за инвестиции в търговски имоти за Европа, Близкия Изток и Африка в Cushman & Wakefield.

"По-оптимистичното настроение е отражение на сегашната тенденция на пазара, където има повече ликвидност и по-остро ценообразуване. Това на свой ред стимулира предлагането и кара купувачите да бързат със сключването на сделки", допълва експертът, цитиран от онлайн изданието Property Magazine.

Запасите идват от различни източници, като сновно продавачите са банките, но и фондове с наближаващ срок за обратно изкупуване и дори инвеститори, готови за препродажба и реинвестиране в активи с по-висок риск.

"През третото тримесечие на пазара започнаха да излизат повече запаси", коментира Рода. "Нещо повече, на фона на по-широкия набор от купувачи и по-добрите дългови потоци ефектът върху цените ще е е по-голям, ще има и по-засилена активност, като нива от 36 млрд. евро за тази година са постижими. Това е със 7% над нивата от 2012 г.", допълва Рода.

Търсенето на търговски имоти продължава да се разпростира на фона на опитите на инвеститорите да открият подходящи проекти. Често вниманието им се насочва към пазари, които по-рано са били пренебрегвани - или заради географското си местоположение, или заради качеството на имотите.

"Германия и Скандинавските страни продължават да се радват на засилено търсене, но заради ограниченото предлагане инвеститорите се налага да погледнат отвъд тях. В Южна и Централна Европа например се наблюдава скок на активността през последните няколко месеца", твърди Дейвид Хъчингс от Cushman & Wakefield.

Делът на инвестициите в търговски имоти на пазара в Централна и Източна Европа е бил 33% през третото тримесечие, като обемите са нараснали със 7% благодарение основно на активността в Полша, но също и поради засилването на активността на някои по-малки пазари като Румъния и Словакия.

Най-сериозен скок обаче записват инвестициите в Южна Европа, където спрямо второто тримесечие обемите са нараснали с 259%, а на търговските имоти се падат 57% от пазара. Инвестициите се насочват основно към Испания и Италия.

Повечето инвестиции в търговски имоти остават съсредоточени върху пазара на търговски центрове, където през третото тримесечие обемите са нараснали с 18% до 3,95 млрд. евро. Магазините по водещите търговски улици, макар и да отчитат спад, също напредват постепенно през последните пет години, като по време на кризата пазарният им дял се е удвоил (от 10,8% през 2007 г. до 22,8% през 2009 г.). Оттогава те запазват пазарния си дял - 23% през третото тримесечие в сравнение със средно 20,7% за последните пет години.

В същото време ръстът на тези два сектора не се е експонирал върху пазара на складове в достатъчна степен, смятат експертите. Великобритания е най-големият пазар на търговски складове в Европа и се радва на по-добро търсене, но отново фокусирано върху водещите проекти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:07 | 13.09.22 г.
fallback