fallback

Делът на празните площи в моловете в Москва нараства

Очаква се празните магазини да се увеличават заради засиленото ново предлагане и икономическата ситуация

12:39 | 16.10.14 г. 2

Делът на празните площи в търговските центрове в Москва значително се е увеличил през третото тримесечие заради икономическата ситуация и засиленото ново предлагане на площи на пазара, сочат данни на JLL, цитирани от онлайн изданието property-magazine.eu.

От 3,5% през второто тримесечие делът на празните площи в търговските центрове в столицата на Русия е достигнал 6% през третото тримесечие, отчита консултантската компания.

За първите девет месеца на годината новото предлагане е достигнало 285 хил. кв. м, което е почти 1,5 пъти повече спрямо същия период на 2013 г.

По-голямата част от новите площи на руския пазар обаче се очакват през последните три месеца на годината – общо пет нови търговски центъра с обща площ от над 450 хил. кв. м. Ако всички проекти отворят врати навреме, до края на годината новите търговски площи в Москва ще надвишат 750 хил. кв. м, а като цяло търговските площи на московския пазар ще достигнат рекордно високо равнище.

Волатилните валутни курсове са другият проблем за търговския сегмент от пазара на бизнес имоти. Вземането на решение за наемане на магазини от страна на търговците се осъществява за доста по-дълъг период от време в сравнение с обичайното.

Компанията предупреждава, че делът на празните площи в моловете ще продължи да се увеличава през 2015 г. заради новозавършените търговски центрове, както и заради ревизираните планове на търговците предвид икономическата ситуация и международните санкции. Очаква се и забавяне на ръста на продажбите на дребно, което допълнително ще притисне търговците. Някои от международните брандове дори започнаха да затварят магазини.

Като цяло наемите на търговски площи остават без промяна, но наемателите оказват все по-силен натиск за намаляването им. Строителите засега са готови да дискутират алтернативни решения, но не и директно намаление на цените – например наем, обвързан с оборота, за кратък период от време (3-12 месеца) в новопостроени шопинг центрове.

Наемите на първокласни площи в московските търговски центрове варират от порядъка на 4-4,5 хил. долара за кв. м годишно, а средният наем за целия сегмент варира между 500 и 1 800 долара за кв. метър.

Заради темповете на ръст на населението в руската столица обаче все още е рано да се говори дали действително ще има сериозен излишък от модерно търговско пространство на пазара. На 1 000 души население към момента се падат 319 кв. м модерна търговска площ, докато в Санкт Петербург нивото достига 407 кв. м.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:41 | 14.09.22 г.
fallback