fallback

Мегапроектите в Турция дават тласък на имотния сектор

Цените на имотите край канал "Истанбул" растат след обявяването на проекта през 2011 г.

23:32 | 03.07.18 г. 1

Изглед от Истанбул. Снимка: Архив Ройтерс

Това е съвсем обикновен работен ден през юни в малко градче до река Сазлъдере край Истанбул. Жените носят зеленчуци у дома от местния пазар, а мъжете седят пред мини-маркет и пият чай.

Няма никакъв външен признак, че този квартал се намира на пътя на канал широк 400 м и с дължина 45 км, който ще свързва Мраморно с Черно море до 2023 г., пише списание Forbes.

Независимо дали местните жители са готови или не, определеният от турския президент Реджеп Тайип Ердоган като „луд проект“ ще бъде изграден. След като беше избран за още един мандат през юни, президентът планира да изгради скоростно канал „Истанбул“. Това ще бъде третият му мегапроект в града след построяването на мост през 2016 г., свързващ азиатската и европейската част на Истанбул, и на най-голямото летище в света, което ще бъде завършено в края на годината.

Но в момент, когато страната се насочва към забавяне на икономиката, избирателите, които отидоха до урните на 26 юни, бяха разделени по въпроса за инвестирането на 15 млрд. долара във втори канал. Президентът обаче заяви, че проектът ще стимулира индустрията. Но точно сега секторът, който залага най-много на този проект, са недвижимите имоти.

Зад селището край река Сазлъдере изникват нови високи жилищни сгради. Между завършени проекти и строителни кранове стърчат части от нови сгради, рекламирани на банери край улицата. Една трета от търговски център с изненадващ брой зали за пилатес все още остава празна. Надписи на прозорците гласят: „Дава се под наем“.

Цените на имотите в района растат, след като мегапроектите бяха обявени за първи път през 2011 г. В западната част на Истанбул повишаването на цените не се дължи само на канала, а и на новото летище, което се намира близо до северната част на планирания канал. Според Макбуле Йонел Мая, генерален мениджър на компанията TSKB Real Estate Appraisers, „големият интерес на инвеститорите в региона през последните седем години донесе значително повишаване на стойността и имотни предприемачи започнаха бързо да заемат мястото си в района“.

Една от компаниите, инвестирали в Тахтакале, анклава зад селището, е имотната компания Emlak Konut. Според сайта й тя има шест завършени жилищни сгради и още две строящи се сгради в района. Те се намират на стратегическо място между старото и новото летище. Сградите също така ще са край канала, след като проектът бъде завършен. В този квартал цените на имотите са се повишили средно с 40% за квадратен метър между 2010 и 2018 г., сочат данни на TSKB.

Ръстовете са сходни в кварталите край канала, като най-голямо е повишението на цените в Арнавуткой, северният квартал близо до канала и новото летище. Там средните цени на квадратен метър са нараснали с 60%, сочат данните на TSKB. Emlak Konut се е възползвала от това развитие – 35 от 59-те й частично или напълно завършени проекта в Истанбул извличат полза от близкото си разположение до канала.

Но проектите на Emlak Konut са били засегнати от забавянето на турската икономика. Миналата година наличностите й са намалели с 11% и не са се възстановили, като са достигнали най-ниското си равнище от пет години през юни. Освен това непродадените нови жилищни и бизнес сгради, които през декември 2015 г. бяха на обща стойност 4 млн. долара, когато Турция се превърна в най-бързо растящия имотен пазар в света, са нараснали на 273 млн. долара през юни 2017 г. Докато страната продължава да се бори с инфлацията и високите лихви, продажбите на жилища отново намаляха с 14% през март.

И така, кой ще купи дом с изглед към канал? Изглежда, че правителството залага на чужденците. От януари 2017 г. Турция предоставя гражданство на всеки чужденец, който закупи имот на стойност над един милион долара. А тази година законопроект предложи намаляване на инвестицията до 300 хил. долара. Освен това правителството ще отмени ДДС от 18% за чужденците, които плащат в родната си валута. Тези преки чуждестранни инвестиции могат да помогнат за забяването на обезценяването на турската лира, която вече загуби 17% от стойността си тази година.

Имотни компании инвестират в този „луд“ проект от седем години. Сега инвестициите им трябва да започнат да се отплащат. Докато турците се питат каква е ползата от влагането на милиони долари в канала и какви разрушения ще причини той по пътя си, предприемачите са изправени пред загуба на милиони долари, ако той не бъде изграден скоро.

По време на предизборната си кампания тази пролет президентът Ердоган обеща на поддръжниците си, че „с канал Истанбул ще изпратим послание на света“. В дребния шрифт на това послание светът може да открие подкрепа за имотния сектор в Турция.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:31 | 14.09.22 г.
fallback