fallback

Апартаментите стават новото горещо начинание в Силициевата долина

Стартъпът в недвижимите имоти Juno смята да строи жилищните си сгради, използвайки техники от автомобилното производство

13:06 | 11.07.20 г. 2

Снимка: David Paul Morris/Bloomberg

Жилищният пазар в Калифорния превръща жилищното строителство в мания за технологични гиганти като Google и Facebook. Сега повече стартъпи, подкрепени с рисков капитал, влизат в играта, пише Wall Street Journal.

Поредният е Juno Residential, базирана в Сан Франциско компания, съоснована от бивши служители на Apple и Tesla и подкрепена от Khosla Ventures. Компанията, която беше основана без много шум миналата година и беше официално представена във вторник, се надява да направи строителството на апартаменти по-ефективно с използването на техники за масово производство като тези в автомобилната промишленост и електрониката.

Повечето предприемачи гледат на жилищните проекти като на еднократни начинания, всяко със собствен архитект, подизпълнители и строителни материали. За сметка на това Juno иска брандирани жилищни сгради за масово производство в САЩ.

Сградите на Juno ще имат същите компоненти и основен дизайн, въпреки че някои елементи като размер на сградата, фасади и фойета ще варират и ще изглеждат различно в различните имоти. Идеята е жилищното строителство да е по-бързо и по-евтино също както производителите на автомобили и смартфони пестят време и пари, като използват поточни линии за идентични продукти.

Компанията, която е набрала 11 млрд. долара рисков капитал до момента, все още не е започнала строителството на първата си жилищна сграда. Нейният съосновател и главен изпълнителен директор Джонатан Шър казва, че компанията планира да създаде партньорства с местни предприемачи и е насочила поглед към градове като Сиатъл, Лос Анджелис, Денвър и Солт Лейк Сити. Освен Khosla сред инвеститорите са Canaan Partners, Vertex Ventures и MetaProp.

Juno се надява също да направи сградите си по-екологични чрез използването на дървесина вместо стомана и бетон, да освежава фасадите с цветя и да избягва отопление и уреди, основаващи се на природен газ. Компанията се надява да използва органични материали, за да привлече наематели.

Шър, който преди време работеше за финтех компанията CircleUp, а баща му е пенсиониран строителен предприемач от Бостън, казва, че смята имотната индустрия за едновременно огромна и с неотложна нужда от различен начин на мислене.

Juno не е първият стартъп, който иска да направи снабдителната верига в строителството подобна на тази в промишленото производство, а другите вече се натъкнаха на затруднения. Компаниите за модулно строителство сглобяват цели стаи в заводи, но индустрията расте бавно.

Базираната в Калифорния компания Katerra е набрала над 2 млрд. долара рисков капитал от инвеститори, сред които SoftBank Group, и се надява да направи строителството по-ефективно чрез сглобяването на повече части от сгради в заводи, но се натъква на забавяния и преразходи в някои проекти и неотдавна съкрати 7% от служителите си.

Juno се надява да избегне някои от тези спънки като не произвежда никакви компоненти сама. Макар че ще управлява проектирането и ще наблюдава строителството, компанията планира да възложи действителното производство на части от сгради на други.

Освобождаването от задължението да влага време и пари в изграждането на собствени заводи ще позволи на компанията и да расте по-бързо, надява се Шър. „Отнасяме се към снабдителната си верига по същия начин, по който Apple се отнася към своята“, казва той.

Доставчиците на компанията няма да сглобяват сгради извън строителната площадка, тъй като създаването на цели стаи в заводи поражда високи транспортни разходи. Вместо това тя възприема подхода на IKEA – да доставя плоски, стандартни строителни компоненти, които да могат лесно да се сглобяват на строителната площадка.

Но тази стратегия има потенциални недостатъци. Компанията трябва да докаже, че концепцията й работи. В същото време рецесията затруднява финансирането на ново строителство, съобщават кредитори и ипотечни брокери.

Въпреки това според Зак Арънс, инвеститор в недвижими имоти и съосновател на компанията за рисков капитал MetaProp, която е инвестирала в Juno, концепцията на стартъпа, че може да строи по-хубави апартаменти за  по-малко пари може да се хареса на потенциални партньори в областта на строителството. А рецесията не променя факта, че в американските градове имат твърде малко апартаменти.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:32 | 11.09.22 г.
fallback