fallback

Веригите супермаркети в Европа преосмислят недвижимите си имоти

На пазара излизат както магазини, така и складове

12:23 | 14.09.20 г.

Снимка: Bartek Sadowski/Bloomberg

Големите вериги супермаркети в Европа засилват дейността си по продажба и обратно наемане на площи, тъй като икономическата несигурност ги кара да преразглеждат портфейлите си с недвижими имоти, пише консултантската компания JLL.

На пазара излизат както магазини, така и складове. В Испания водещата верига супермаркети Mercadona продаде по-рано тази година 27 имота на компанията за частни капиталови инвестиции LCN Capital Partners.

Във Великобритания портфейлът с магазини на Waitrose беше придобит през юли от тръста за инвестиции в недвижими имоти Supermarket Income, който има и съвместно дружество с пенсионния фонд на British Airways, инвестиращо в 26 супермаркета Sainsbury’s.

„Веригите супермаркети трябва да се справят с нараснали разходи от известно време, тъй като се приспособяват и препозиционират спрямо дългосрочните промени в поведението на клиентите като нарастващи доставки по домовете“, коментира Ник Комптън, ръководител на корпоративните капиталови пазари в Близкия изток, Европа и Африка (ЕМЕА) в JLL. „Така че COVID-19 наистина може да е ускоряващ фактор. Необходимостта от капитал вече беше налице“, допълва той.

Във всички сектори освобождаването от корпоративни недвижими имоти е нараснало с 33% до 23,1 млрд. евро миналата година, сочат данни на JLL. Търговските площи и площите за забавление са регистрирали най-силен ръст с трансакции на стойност 6 млрд. евро спрямо 3,7 млрд. евро през 2018 г.

Магазините за търговия на дребно в света трябва да се справят с променящата се среда заради бума на електронната търговия и много от тях се нуждаят от допълнителен капитал за инвестиране в нови стратегии, казва Комптън. „Бордовете на директорите на веригите супермаркети имат много за какво да размишляват“, отбелязва той.

Нарасналото внимание в света към въглеродните емисии е само един пример защо веригите магазини за хранителни стоки ще се нуждаят от свеж капитал през идните години, за да направят преход от дизелови към електрически превозни средства за доставка.

„Много от по-големите магазини разполагат с автомобилни паркинги и бензиностанции, които изискват преосмисляне и промяна на размерите. В същото време ръстът на омниканалната търговия (която позволява на потребителите да пазаруват когато и където им е удобно – бел. ред.) влияе на конфигурацията на магазините“, казва Комптън.

Устойчив сектор на хранителните стоки

Секторът на продажбите на хранителни стоки остава популярен сред инвеститорите, които искат да се възползват от растящото търсене на клиентите.

Макар че магазините за хранителни стоки в централната част на малките градове може да са изпитали затруднения без обичайните им тълпи в обедната почивка заради блокадите, като цяло търговията с хранителни стоки продължава да се представя добре на всички европейски пазари, казва Бен Бинс, директор на отдел „Търговски площи в ЕМЕА“ в JLL.

В Германия голямата верига супермаркети Edeka продаде четири магазина на подразделението си Minden-Hannover на Greenman Investments, специализирана компания в сектора, която преди инвестираше в магазини, наемани от повечето големи вериги супермаркети като Aldi, Lidl, Netto и Rewe.

„Пенсионните фондове и институционалният капитал, както и специализирани фондове, търсещи дългосрочни приходи, отдавна проявяват особен интерес към сектора, тъй като привлекателността на тези портфейли наистина е в стабилните и дългосрочни приходи, а преразглеждането на наемите често е свързано с индекси на цените на потребителските стоки“, казва Майкъл Евънс, директор на „Корпоративни капиталови пазари“ в JLL.

Институционалният капитал също проявява интерес. Миналата година LaSalle Investment сключи сделка от името на френския пенсионен фонд ERAFP за продажба и обратно наемане на шест супермаркета на испанската верига Makro. През юни т. г. германската застрахователна компания Allianz обедини усилията си с Charter Hall за придобиването на австралийския портфейл с логистични имоти на голямата верига супермаркети Aldi за сумата от 648 млн. австралийски долара (471 млн. щатски долара).

Устойчивостта не само на сектора на търговия с хранителни стоки, но и на складовете и снабдителната верига стана явна през последните няколко месеца, казва Евънс.

„Логистиката, която подкрепя търговията с хранителни стоки, е също толкова привлекателна като самите магазини. От гледна точка на продажбите има фундаментални промени в дистрибуцията и складирането на продукти“, отбелязва той.

Макар че традиционно супермаркетите прибягват до дружества със специална цел и съвместни дружества, за да се освобождават от недвижими имоти, подобни партньорства вероятно няма да са толкова привлекателни като дейността по продажба и обратно наемане в краткосрочен план, смята Комптън.

„Дружествата със специална цел и съвместните дружества бяха популярни, тъй като супермаркетите търсеха партньорство с компании, специализирани в имотите, за да извлекат печалба от строителството на нови обекти и да наберат капитал, но обединяването на интересите в подобни структури може да е трудно“, казва Комптън. „Желанието за освобождаване от недвижими имоти остава силно и през идните месеци още портфейли ще излязат на пазара на големите европейски пазари“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:23 | 13.09.22 г.
fallback