fallback

Берлинското летище "за посмешище" отваря врати за пътуващи в събота

Проектът за BER приключва с девет години закъснение и насред пандемия, която ограничава пътуванията

21:25 | 30.10.20 г.

Снимка: Rolf Schulten/Bloomberg

Новото международно летище в Берлин отваря врати в събота, с почти десетгодишно закъснение и три пъти над бюджета си. Времето на откриването, точно в разгара на една от най-тежките кризи в глобалните пътувания, не можеше да е по-лошо, пише Financial Times.

„Това е трагедия. Да чакаме толкова дълго и сега това лудо забавяне в индустрията. Наистина боли“, казва Кейти Крюгер, ръководител на управлението на терминалите на летището.

Откриването на BER, както е известен аеропортът, трябваше да се превърне в момент на триумф за Берлин. След години на забавяния градът най-сетне се сдобива със собствен вход към света – лъскав нов хъб, който е подходящ за статута му на столица на най-голямата икономика в Европа.

Но коронавирусната пандемия осуети това. Сега BER изглежда като скъпо и ненужно удоволствие, отломка от отминала ера на масов туризъм и глобална мобилност, която беше спряна рязко от COVID-19.

BER ще отвори врати в момент, когато „цялата авиационна индустрия преживява най-тежката си криза от Втората световна война. Нито едно летище в Европа дори не се приближава до нормалността“, казва управляващият директор Енгелберт Лютке Далдруп.

Лютке Далдруп, който е флегматичен експерт по градоустройство, назначен през 2017 г. да спаси един от най-застрашените от катастрофа строителни проекти в Германия, не пести критиките си. BER „стана за посмешище“, казва той и допълва: „Ние, германските инженери, се срамуваме от това“.

Поради тази причина няма да има голямо откриващо парти в събота, когато ще се приземят първите полети. „Ние просто ще отворим. Няма причини да се хвалим с този проект“, казва Лютке Далдруп.

Снимки преди откриването на BER от тази седмица показаха голям и скъп храм на пътуванията, окъпан в светлина, с ламперия от тъмно орехово дърво и лъскави подове. Основен елемент е „Летящото килимче“ – удивителна скултпура от червен алуминий на калифорнийския художник Пае Уайт, която се извисява в залата за чекиране.

BER има четири пъти повече площ от малкото градско летище, което заменя, Tegel, превърнало се в символ на пренаселване, лошо обслужване и транспортни връзки. Освен това то се намира в близост до нова железопътна гара, от която пътуващите ще стигат от и до центъра на Берлин за няколко минути.

По ирония на съдбата малкото летище Tegel вероятно ще е по-подходящо за пандемичната ера. В момента през летищата в Берлин преминават само 25 хил. пътници на ден, една четвърт от нивото миналата година. Първоначалният план BER да обработва 55 млн. пътници на година сега изглежда като невъзможна мечта.

„Изправени сме пред много, много тежка зима“, казва Лютке Далдруп. Летищата в Германия ще регистрират общ спад на приходите от 2 млрд. евро тази година, като BER вероятно ще понесе удар от 300 млн. евро, допълва той.

Летището, което струва близо 6 млрд. евро, три пъти повече от първоначалната му цена, трябваше да излезе на печалба от 2025 г. и да изплати дължимите си заеми на стойност 3,5 млрд. евро през идните десет години.

Вместо това то ще се нуждае от допълнително финансиране от над 300 млн. евро тази година, като 50 млн. – 60 млн. евро ще бъдат набрани чрез вътрешни мерки за съкращаване на разходите, а 260 млн. евро от акционерите в летището – германското федерално правителство и властите в Берлин и Бранденбург. Това ще бъде горчиво хапче, тъй като германските данъкоплатци вече са поели над една трета от разходите по проекта.

Още преди пандемията BER преживя значителна слабост – то има много по-малко международни полети от други водещи европейски градове. От над сто полета на дълго разстояние към Западна Германия миналата година само седем са били към Берлин, казва Лютке Далдруп.

„Ние сме в категорията на най-малките и незначителни европейски столици“, признава той. Туристите, които искат да посетят Берлин от Азия, пак ще трябва да пътуват до Прага и да вземат автобуса.

И въпреки това самият факт, че BER отваря врати за мнозина е малко чудо. Проектът беше съпътстван от технически затруднения, некомпетентно планиране и смайващи промени в ръководството. Първата копка беше направена преди 14 години, но официалната церемония по откриването през 2012 г. беше отложена, след като стана ясно, че противопожарната система на летището не работи.

Според мениджъра на терминалите Кейти Крюгер, която работи в BER от десет години, фактът, че летището най-сетне ще отвори врати след толкова много забавяния ще бъде момент на наслада.

„Сякаш най-сетне съм се отървала от стар кошмар. Но е тъжно, че това се случва в момент, когато има толкова малко пристигащи пътници. Не сме свикнали с това в Берлин“, казва тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:32 | 11.09.22 г.
fallback