fallback

Пето авеню бавно се пробужда от летаргията заради пандемията

Наемите са намалели със 18% спрямо връхната им точка и това помага за привличането на нови търговци на дребно

14:41 | 29.01.21 г.

Снимка: Nina Westervelt/Bloomberg

След много мрачен период слънцето започва да изгрява отново на прочутото Пето Авеню в Манхатън, Ню Йорк, пише Wall Street Journal.

След като мандатът на Доналд Тръмп в Белия дом свърши, собствениците на магазини очакват по-малко смущения на дейността им от протестиращи и по-малко полицейски барикади близо до Тръмп Тауър, които са подкопали бизнеса на собствениците на магазините наблизо. Търговците на дребно очакват също, че разпространението на ваксините заради COVID-19 ще помогне за връщането на туристите в Ню Йорк, където Пето авеню е задължителна спирка за мнозина.

Офертните наеми са намалели с около 18% спрямо връхната им точка през 2017 г. и това помага за привличането на нови наематели или кара съществуващите да придобиват още площи.

„Търговците на дребно трябва да са доволни, казва Аделаид Полсинели, вицепрезидент на отдела за инвестиционни продажби и наеми на бизнес имоти в компанията Compass.

Производителят на луксозни часовници и бижута Chopard подписа неотдавна нов договор за наем за Crown Building срещу магазина на Tiffany & Co. Производителят на играчки Lego се установи в по-голям магазин на Пето авеню, където ще заема 930 кв. м, или над два пъти повече спрямо предишната му площ. Бижутерската компания Harry Winston подписа договор за почти двойно увеличение на площите си на Пето авеню.

„Това е култово и историческо място за Harry Winston. Това е голяма възможност да разширим площта на бранда”, казва представител на Swatch Group, която притежава компанията за бижута.

Първокласните площи на Пето авеню – от Saks Fifth Avenue на East 49th Street до югоизточния край на Сентръл парк, опитват да се отърсят от един от най-лошите си периоди от много години насам.

Пето авеню винаги е било синоним на луксозни стоки и висша мода, дом на брандове като Rolex, Gucci и Louis Vuitton. Наемите винаги са били едни от най-високите в света, но през последните десет години достигнаха нови върхове, тъй като чуждестранните туристи в града се увеличаваха стабилно. Търговците на дребно често бяха склонни да понасят загуби от магазините си на Пето авеню, но да се наслаждават на престижа на световноизвестния адрес.

Но още преди пандемията скъпата търговска улица започна да губи малко от блясъка си. След като електронната търговия навлезе в сферата на лукса и брандовете продаваха повече стоки онлайн, много наематели оправдаваха по-трудно едни от най-високите наеми на търговски площи в света. Барикадите, които пристигнаха с избирането на Тръмп през 2016 г., обезсърчиха минувачи и пазаруващи, казват собственици на имоти и търговци на дребно.

После пандемията нанесе най-тежкия удар, водейки до спиране на туризма. Магазините понесоха още един удар, след като метежници пристигнаха в града през лятото. Много магазини на Пето авеню спуснаха кепенци върху витрините си и намалиха работното си време, след като обекти по ивицата, управлявана от Microsoft и дизайнера Майкъл Корс, понесоха щети. Оживената някога улица на моменти почти опустяваше.

Новата реалност накара някои собственици на имоти да станат по-сговорчиви за понижаване на наемите и по-гъвкави условия. Средните офертни наеми се върнаха приблизително на нивата си от 2013 г. от 27 717 долара на квадратен метър през четвъртото тримесечие. Това е спад спрямо връхната точка от 33 615 долара на кв. м през първото тримесечие на 2017 г., сочат данни на консултантската компания Cushman & Wakefield.

„Явно е, че има промяна в очакванията на собствениците на имоти“, коментира Стив Саутендижк, управляващ директор на Cushman & Wakefield.

Общите наличности, отразяващи свободни площи и изтичащи наемни договори, които не са запълнени, достигнаха 23% през четвъртото тримесечие, но това е спад спрямо 27% година по-рано.

Не всички търговци на дребно обаче са оптимисти за перспективите им на Пето авеню. Италианската модна марка Valentino води дело за прекратяването на наемен договор на стойност около 19 млн. долара на година за магазин близо до Тръмп Тауър.

Сега на четириетажния магазин на Valentino има табела, упътваща клиентите към локацията й на Madison Avenue.

„Пандемията от COVID-19 подкопава и осуетява основната цел на Valentino да влезе в и да продължи наемния договор“, се казва в съдебни документи на адвоката на търговеца на дребно. Собственикът на имота е завел иск за прекратяване на делото.

В предишни години собствениците на имоти надуваха наемите в долната част на Пето авеню, надявайки се да разширят бляскавия имидж на търговската улица на юг. Частта около квартал Флатирън изглежда продължава да изпитва проблеми с празни витрини и намаляващи офертни наеми.

Но някои търговци на дребно в първокласната част на Пето авеню остават твърдо в обектите си. Tiffany реновира флагманския си магазин до Тръмп тауър, който ще включва Blue Box Cafe. Новият магазин трябва да отвори врати през 2022 г., а междувременно пазаруващите могат да посещават временния обект на компанията наблизо.

Чо Чо Чън, основател на модната марка за жени Chocheng, отворил бутик на Пето авеню в края на 2019 г. Той трябвало да затвори врати няколко месеца по-късно заради пандемията.

„Със сигурност е трудно и предизвикателно да запазим бизнеса на повърхността“, казва той. Но продължава да таи надежди и затова решил да не прекратява договора си за наем.

„Решихме да запазим магазина. Надяваме се, че в крайна сметка всичко ще се оправи, и смятаме, че усилието си заслужава“, споделя Чо.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:16 | 14.09.22 г.
fallback