fallback

Небостъргачите губят блясъка си за японските компании по време на пандемията

Свободните офис площи в Токио достигнаха петгодишен връх

13:42 | 05.02.21 г.

Снимка: Bloomberg LP

Десетилетната любовна афера на Япония с офис кулите, които в страната са считани за символ на висок статус, избледнява, тъй като пандемията променя стила на работа и подлага на натиск финансите на компаниите, предава Bloomberg.

В страна, в която компаниите се гордеят, че са собственици на сградите си, рекламната агенция Dentsu Group и логистичната компания Nippon Express обмислят продажбата на централите си в Токио. Компанията в сферата на развлеченията Avex също планира да се освободи от централата си в японската столица.

Компании в цял свят се разделят с офис площи, тъй като служителите остават у дома по време на пандемията, предоставяйки възможност на фирмите да спестят разходи и да наберат средства. В Токио свободните площи достигнаха петгодишен връх и може да продължат да растат, тъй като правителството призовава хората да работят от разстояние, за да се ограничи новата вълна от случаи на коронавирус.

„Преди не много компании в Япония продаваха сградите, в които се помещават централите им, но сега можем да видим повече такива продажби“, коментира Какю Танака, старши изследовател в  Sumitomo Mitsui Trust Research Institute. Компании, които са изправени пред тежки перспективи за бизнеса, но имат възможност да намалят офис площите си чрез работа от разстояние, може да го направят, допълва той.

Япония

Тъй като хиляди служители работят от вкъщи, Dentsu опитва да продаде 48-етажната си централа за около 300 млрд. йени (2,9 млрд. долара) в една от най-големите имотни сделки в историята в Япония, съобщи Nikkei през януари. Тя ще наеме обратно част от площите, допълва изданието.

Nippon Express, която също възприе работата от разстояние по време на здравната криза, може да продаде 28-етажната си сграда за над 100 млрд. йени, съобщи миналата седмица вестник Yomiuri.

Окуражаващ знак за компаниите, планиращи продажби, е, че чуждестранни инвеститори влагат пари в бизнес имоти в Токио, въпреки че намалиха инвестициите си в градове като Ню Йорк и Париж. Компанията за инвестиции в имоти BentallGreenOak планира да инвестира 10 млрд. долара в Япония през идните две до три години, от които 70% може да бъдат вложени в офис сгради в големи градове.

„Потенциална продажба на централи от някои компании в Токио може да е много добра възможност за инвеститорите да придобият тези имоти, особено ако те са разположени на първокласни локации“, коментира Патрик Вон, анализатор в областта на недвижимите имоти в Bloomberg Intelligence. “Инвеститорите ще продължат да се интересуват от покупка сега, особено ако очакват свободните площи да намалеят отново след пандемията от COVID-19“, счита той.

Цените на първокласните офис площи в Токио са намалели със 7% миналата година, слагайки край на осем години на ръст, сочат данни на Colliers International. Вон отбелязва, че цените може да продължат да намаляват леко през първото полугодие на 2021 г. преди да се подобрят през второто, когато свободни площи заради COVID вероятно ще са налични в Япония.

И макар че някои японски фирми възприеха тенденцията за работа от вкъщи, офисите няма да изчезнат скоро, смята Шинджи Ода, оценител в Японския институт за недвижими имоти.

Много компании ще предпочетат да виждат служителите си в офиса, тъй като смятат, че работата на място помага за стимулиране на нови идеи и иновации, казва Ода. „Всичко е въпрос на баланс“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:52 | 12.09.22 г.
fallback