fallback

Магазините на големите международни летища очакват с надежда скок на пътуванията

Магазини и ресторанти, оцелели при срива заради пандемията, виждат признаци на възстановяване с нарастването на броя на пътуващите

21:54 | 24.03.21 г.

Снимка: Jasper Juinen/Bloomberg

Пътуващите започват отново да летят със самолет и носят известно облекчение на блокираните магазини и ресторанти на летищата, след като пандемията спря по-голямата част от пътуванията, пише Wall Street Journal.

Безмитните и други магазини на летищата бяха едни от малкото успешни обекти на фона на резкия спад при физическите магазини през последните години. Магазините на летищата се радват на добра клиентела. Пътуващите често имат време и са по-склонни да направят импулсивна покупка на сувенир или луксозен продукт или на подаръци в последната минута. Магазините са особено популярни сред китайските туристи.

Но резкият спад на пътуванията по въздух миналата година нанесоха удар на дейността на летищните магазини и летища в цял свят съобщиха, че годишните приходи са се свили с над 50% миналата година. Магазините по американските летища и ресторанти се очаква да загубят 3,4 млрд. долара от юли 2020 до края на 2021 г., сочат данни на Асоциацията на летищните ресторанти и магазини. Това се равнява на печалбите им за над три години.

Веригата магазини на международното летище в Дубай Dubai Duty Free, един от най-големите оператори на безмитни магазини в света, отбеляза спад на приходите си от 65% през 2020 г. до 697 млн. долара спрямо рекордните 2 млрд. долара година по-рано, сочи доклад на компанията Moodie Davitt Report.

САЩ също усещат проблемите. Дългогодишни компании за търговия на дребно като Powell’s Books затвориха обектите си на международното летище в Портланд през юли, а Gap съобщи през октомври, че ще затвори вратите си на международното летище във Филаделфия.

„Нямаме база от купувачи, които минават през магазините“, коментира Стивън Хилам, управляващ директор в базираната във Великобритания Pi Insight, специализирана в изследвания на пътуванията.

Сега обаче търговци на дребно и ресторанти, които са били достатъчно силни да оцелеят при срив на бизнеса, виждат признаци на зараждащо се възстановяване. Броят на пътниците на летищата неотдавна достигна най-високите си нива от една година, въпреки че броят на хората, преминаващи през американските летища все още е наполовина по-малък, отколкото през повечето дни през 2019 г. Магазините на летищата трябва също така да получат облекчения за 800 млн. долара в рамките на новия пакет от стимули на стойност 1,9 трлн. долара, които ще им помогнат с наемите и други разходи, свързани с пандемията.

Магазините на летищата в градовете с по-малко ограничения за пътуванията се възползват и от продължаващите вътрешни пътувания по време на пандемията макар и в умерени обеми.

„Очакваме възобновяване на пътуванията, особено на вътрешните и между отделните региони“ до края на второто тримесечие, казва Хулиан Диас Гонсалес, главен изпълнителен директор на швейцарската верига безмитни магазини Dufry, при обявяването на резултатите на компанията през март.

Dufry оперира над 2300 магазина на летища, круизни лайнери и други туристически дестинации в цял свят. Тя притежава Hudson Group, която управлява едноименните оказионни магазини на американски летища и временно затвори над 700 от своите над 1000 магазина по време на пандемията. Към началото на март тя е отворила 635 обекта.

Северноамериканският регион се е представил малко по-добре от други благодарение на експозицията си на вътрешни пътувания, отбелязва Dufry. Приходите на всичките й локации на летища са намалели със 72% миналата година спрямо 2019 г., а приходите в Северна Америка през същия период са се свили малко по-слабо с 65%.

Този месец Hudson откри първия си оказионен магазин Hudson Nonstop с технологията на Amazon Just Walk Out в Далас. Купувачите могат да влязат в магазин с кредитна карта, да вземат продуктите, които искат да купят, и след това „да излязат от магазина“, каза говорителка на Dufry.

Продажбите на дребно на летищата около международни полети продължават да са обвързани с неравния темп на ваксинация в различните страни и техния граничен контрол.

Колежанинът Санеш Тивари, който пътувал от Сингапур към Канада в средата на март и имал престой в Япония и Ню Джърси, бил шокиран от разликата между двете летища в Азия и международното летище Newark Liberty, който обслужва и вътрешни полети.

„Опашката при проверките на сигурността бяха много по-дълги, магазините бяха отворени, а хората бяха в тях“, казва Тивари за Newark.

Повечето магазини на международното летище на Сингапур „Чанги“ и международното летище „Нарита“ в Япония били затворени, а малкото отворени магазини имали ограничени стоки за продажба, допълва той.

Changi Airport Group съобщи, че предлага гъвкавост и наемателите могат да коригират работното време според графика на полетите. Наемната ѝ структура за концесионерите също е обвързана с пътническия трафик, в резултат на което се е стигнало до съответно намаляване на наемите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:38 | 14.09.22 г.
fallback