Решението на американската компания Zillow Group да излезе от бизнеса със закупуването на жилища отразява напрежението между инвеститорите, които очакват растеж и мащаб като в технологичния сектор от един разрушителен бизнес модел, и самия характер на волатилния имотен пазар, пише Bloomberg. Моделите за оценка на жилищата отговарят на пазарните условия, понякога препоръчващи купуването на повече жилища, а в други случаи – оттегляне от сделка. Когато тези указания са в конфликт с мисията на компанията, какво е правилното решение за нея?
Zillow заяви, че причина за провала ѝ са лошите алгоритми, но по-вероятно е алгоритмите просто да не са отговаряли на плана ѝ за растеж, така че компанията е избрала да погази ценовия си модел и да потърси мащаба, към който инвеститорите се стремяха и очакваха – решение, което се оказа грешка. И те платиха своята цена.
Когато компанията обяви амбициозните си планове Zillow 2.0 през февруари 2019 г. да купува и продава домове в големи мащаби, тя си постави за цел да постигне приходи от 20 млрд. долара за три до пет години, като рентабилността трябваше да бъде постигната едва след достигането до определен мащаб. Това е лупата, която трябва да се използва за намирането на допуснатите грешки през последните няколко месеца. Книжата на Zillow поскъпнаха с почти 500% през следващите две години на фона на ръста на бизнеса ѝ.
Проблемите се натрупаха тази година. През първото тримесечие на 2021 г. компанията не купи толкова много жилища, колкото планираше, тъй като силното увеличение на цените на жилищата и недостатъчните наличности ограничиха набора от съществуващи жилища. До обявяването на печалба в началото на май цената на акциите на компанията вече беше намаляла значително спрямо връхната им точка през февруари.
Това беше ключов момент за компанията – трябва ли да се оттегли от закупуването на жилища заради бързото увеличаване на цените и ограничените наличности, както вероятно е предполагал бизнес моделът, или да пренебрегне алгоритмите и да продължи да купува домове, за да отговори на очакванията на инвеститорите за растеж? Те избраха второто и ето какво се случи.
Има и още един ъгъл с кризата на веригата за доставки. Както автомобилните производители се нуждаят от полупроводници, за да правят автомобили, така и компаниите за жилищно строителство се нуждаят от дървесина, а Peloton се нуждае от контейнеровози, за да достави велосипедите си от Азия. Zillow също се нуждаеше от надеждно и на разумна цена предлагане на жилища, за да разшири бизнеса си с предлагането. Заради необичайните условия на жилищния пазар в САЩ през миналата година веригата на доставки беше нарушена. Възможно е проблемът да се разреши с времето с нормализирането на цените и излизането на повече жилища на пазара. Но това не се случи достатъчно бързо за Zillow.
Решението на компанията да излезе от iBuying жилищния пазар не означава, че бизнесът не е конкурентен. Но то дава някои поуки. Тъй като е необходим мащаб за постигането на успех в бизнеса, компаниите ще бъдат ограничени в броя на жилищата, които могат да купят и да продадат с устойчив темп, а това предполага, че Zillow или друга компания като нея неизбежно ще трябва да излязат от пренаселения пазар.
Това също така означава, че ако компания трябва да избере между траекторията на растеж, която е обещала на инвеститорите, или сигнали от ценовия ѝ модел, трябва да последва ценовия модел. И преди всичко търпението е от значение – постигането на мащаб в бизнеса с купуването на жилища не е същото като постигането на мащаб при центрове за данни или уеб трафик. Моделите на хиперрастеж работят за някои неща, но както изглежда, не и при жилищата.


Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Танкерът "Кайрос" остава блокиран край Ахтопол трети ден
Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Военните завзеха властта в Бенин
Келлог: Мирното споразумение за Украйна е много близо
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена
преди 4 години Пазара на имоти е пред счупване отговор Сигнализирай за неуместен коментар