fallback

Как руската пропаганда е повлияла на изборите в САЩ?

Подкрепяните от Русия страници първоначално са използвали относително прости техники, но след това са усложнили значително тактиката си

08:47 | 11.05.18 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Новоразкрити документи показват как руските пропагандатори във Facebook са използвали все по-сложна тактиката в течение на две години, докато са се опитвали да посяват раздори в САЩ преди и след президентските избори през 2016 г.

Демократи от Комисията по разузнаването към Камарата на представителите  публично оповестиха в четвъртък за пръв път пълната наличност от над 3000 реклами, за които Facebook заяви, че са закупени от проруската група Агенция за изследване на интернет. Рекламите, по-малко от 50 от които бяха показани по-рано, предлагат най-ясния поглед върху все още в развиващите се тактики, използвани от групата, докато тя се стреми да засили социалното и политическото напрежение в САЩ, пише The Wall Street Journal.

Страниците, подкрепяни от Русия, първоначално са използвали относително прости техники, като са купували реклами, насочени към широки сегменти, като например всички потребители на Facebook, живеещи в САЩ. Много от тези реклами са донесли малко интеракции от страна на потребителите. До 2017 г. тактиките стават са по-остри, показва анализът. Те са купували реклами, фокусирани върху определен радиус около конкретни градове и целеви хора с определени длъжности като "миньор в мина" или някои работодатели, включително самият Facebook.

Рекламите показват по колко агресивен и широкообхватен начин страници във Facebook, поддържани от руснаците, са адресирали социални и расови проблеми, включително нелегалната имиграция и полицейската бруталност. Някои страници са използвали Facebook за популяризиране на реални митинги в градове в САЩ. Други са използвали Facebook за продажба на облекло или за получаване на лична информация за потребителите, като ги приканват да попълнят проучвания или да споделят снимките от потребителския си профил. 

2

През 2015 г. малко от рекламите на руската агенция са натрупвали значителни интеракции, често привличайки нула или десетина акции. И докато пропагандната операция напредва, операторите са експериментирали с по-сложни техники и някои от рекламите започват да стават вирусни.

До 2016 г. агенцията използва и реклама за "персонализирана аудитория" - усъвършенстван инструмент за рекламиране във Facebook, който позволява на специалистите по маркетинг да предлагат реклама на профилите на определени типове хора. Руските оператори също са експериментирали с различни критерии за съобщения и за местоположение.

През два дни през септември 2016 г. агенцията е организирала четири реклами, за да популяризира митинг под надслов “Miners for Trump” в Пенсилвания (Миньорите за Тръмп, б. ред.), насочена към все по-специфични демографски характеристики: от хора, живеещи на 50 мили от Ню Йорк, до хора в Алънтаун, Ери и Скронтън, чиято декларирана дейност е „Миньор на въглища".

саса

Много реклами на Агенцията за изследване на интернет включват граматически и правописни грешки, а някои от тях нямат видима политическа цел. През юни 2015 г. страницата "L for life" е купила реклама, насочена към хора, които се интересуват от "пейзажна живопис или пейзажи". Рекламата включва снимка на град с планина на заден фон и надпис: "Такъв красив ден! Такава хубава гледка!"

Само една подгрупа от реклами изрично споменава изборите, и те до голяма степен атакуват кандидата на демократите Хилари Клинтън или повдигат съмнения относно федералното правителство. В деня на изборите например реклама, публикувана от подкрепена от Русия страница, наречена Williams&Kalvin, призова чернокожите избиратели да бойкотират изборите. „Този път избираме между двама расисти. Никой не представлява чернокожите хора. Не отивайте да гласувате", призовава рекламата, която е била видяна почти 8 500 пъти. Друга обява след изборите се опитва да предизвика анти-Тръмп настроения сред афро-американците.

3

Публикуването на рекламите се случва седмици, след като републиканците в комисията приключиха годишната проверка по дейността на Русия по време на изборите през 2016 г. Техният доклад заключава, че няма никакви признаци за тайно споразумение между кампанията на Тръмп и руснаците, разгневявайки демократите, които заявиха, че разследването далеч не е свършило.

„Дейността на руското злокачествено влияние върху Facebook е значително, но тя не е  била добре финансирана или мащабна операции, свързана с цялостния обхват на дейността по изборите", заключава докладът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:56 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още