fallback

С предимство се ползват членове на комунистическата партия

За бремето на модераторите в китайските социални мрежи, които изпълняват жизнено важни за бизнеса функции

18:29 | 11.02.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

През миналата седмица, когато повечето хора в Китай празнуваха китайската Лунна нова година, млад мъж, известен с прякора Twilight Woodheart, беше натоварен със задачата да контролира видеоклиповете, качени в най-популярния сайт за стрийминг в страната сред поколението Z (хора, родени между 1996 и 2009 г.) и милениалите (родени в периода 1980-1995 г.).

Но Woodheart, чието истинско име не е разкрито от фирмата му Bilibili Inc., така и не се появява в офиса за смяната си, която започва в следобеда на 4 февруари. Той внезапно е откаран от дома си в болница, където по-късно вечерта почива от мозъчен кръвоизлив според две изявления на стрийминг платформата.

Въпреки че Bilibili отрича да е претоварвала служителя - твърдение, отправено от китайски интернет потребители, които критикуват заробващите дълги работни часове в местните технологични фирми - трагедията напомня за решаващите и често пренебрегвани работни позиции, които модераторите на съдържание или „одиторите" играят в най-големите китайски интернет платформи. Наемани с хиляди, хора като Woodheart са първата и последна линия на защита на тези компании срещу публикации с насилие, порнография и други смущаващи материали, както и срещу правителството, което се стреми да контролира общественото мнение.

В случая на Bilibili базираната в Шанхай компания наема армия от 2400 проверители на съдържание, което представлява около 30% от общия брой на служителите ѝ в края на 2020 г., от когато са последните налични данни. Woodheart се присъединяв към Bilibili през 2020 г. в нейния център за мониторинг на съдържанието в Ухан - град във вътрешността на страната, където заплатите обикновено са по-ниски, отколкото в технологични центрове като Пекин и Шъндзън. Центърът е създаден едва две години по-рано - което съвпада с обещанието на Bilibili да удвои броя на служителите, извършващи проверка на съдържанието - след като регулаторните органи санкционират платформата за хостване на вулгарно аниме съдържание.

Но дори тази армия от модератори изглежда не е достатъчна. В изявление, публикувано онлайн на 8 февруари, Bilibili се извинява за първоначално приглушената си реакция на смъртта на работника. Фирмата заяви, че ще наеме още 1000 модератори тази година, за да намали натиска върху съществуващия персонал, и ще засили здравните прегледи на служителите.

Подобно на американските компании, гиганти като ByteDance Ltd., Tencent Holdings Ltd. и Weibo Corp. използват щатни служители и такива на граждански договори, за да контролират съдържанието, публикувано на техните платформи, в допълнение към алгоритмите, които откриват неподходящи материали. Китайските модератори обаче не разполагат с ясни насоки за общността и често се движат по ръба на бръснач, опитвайки се да определят и изчистят политически чувствително съдържание, обикновено без изрични указания от Пекин кое е категорично забранено. (Ето подробен разказ на бивш цензор в ByteDance, един от около 20 000 души, за такова пророчество в технологичното издание Protocol). Модерирането на съдържание се оказва функция, която, ако не се изпълнява внимателно, може да доведе до сриване на бизнеса за една нощ.

Още през 2018 г. основателят на ByteDance Джан Имин поднесе публично извинение, заявявайки, че фирмата майка на TikTok трябва да научи повече за „основните социалистически ценности" на Китай и политическите доктрини на Си Дзинпин, след като регулаторите затвориха едно на пръв поглед невинно приложение за шеги, направено от концерна.

Така че не е чудно, че в обявите за работа на Bilibili за модератори на съдържание има един ред, в който се казва: „Членовете на Комунистическата партия са с предимство", коментират от Bloomberg. Говорител на компанията отказа да предостави повече информация за служителя, позовавайки се на личния му живот. Но в изявлението си компанията описва Woodheart като „отличен и прекрасен колега“, който публикува видеоклипове с котки и готвене в собствения си акаунт в Bilibili.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:13 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Социални мрежи виж още