IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Средно 3,75 млн. онлайн публикации се генерират в България месечно

Голяма част от тези материали обаче се публикуват от контролирани мрежи за влияние, твърди Костантин Христов от Sensika

21:10 | 11.05.23 г.
Снимка: Елена Кирилова/Investor Media Group
Снимка: Елена Кирилова/Investor Media Group

Месечно се генерират 3,75 млн. публикации на български или на английски език от българи, като това включва всякакъв тип съдържание, без форуми. Близо 2,9 млн. от тези материали се публикуват от т.нар. контролирани мрежи за влияние, коментира на PR форума BAPRA Bright Awards 2023 Константин Христов, съосновател на Sensika и неин главен изпълнителен директор, отговарящ за растежа.

Компанията му е идентифицирала шест такива мрежи, като става дума за клъстъри от уебсайтове, които претендират, че нямат нищо общо, но въпреки това са контролирани от един център, който им казва какво и кога да публикуват. Христов твърди, че идеята им е да окупират първите места в резултатите от търсенето в Google. Само за 30 дни тези мрежи са "произвели" около 2 800 000 статии, а това съдържание не е авторско. Целта е привличането на вниманието на потребителите, които да кликнат върху съответното заглавие в търсачката и да бъдат отведени в конкретни сайтове, където може да бъдат облъчени. 

Само след ден тези организации могат да започнат да разпространяват руска пропаганда например, ако собствеността се промени и ако собствениците искат да има промяна в това, за което се говори в страната.

Мартин Милиев, вицепрезидент Social intelligence в Publicis Groupe, коментира, че обемът на интернет съдържанието расте. „Само допреди няколко години нямаше TikTok например. Сега всички генерират съдържание, а генерирането на съдържание стана евтино“, посочи той.

Това има и своите ползи. По думите му, когато през 2013 г. голяма част от националните медии игнорираха протестите в страната, хората използваха социалните мрежи, за да покажат какво се случва.

Същевременно дигитализацията и непрестанното навлизане на различни технологии се превръща в предизвикателство за редица индустрии и компании. В деликатни бизнеси като банковия организациите трябва да бъдат много по-внимателни към сигналите, които идват от различни страни. По думите на Христов първото предупреждение, че нещо нередно се случва със Silicon Valley Bank (SVB) се появява в Twitter още през януари. Банката обаче не прави нищо до март, когато пуска прессъобщение, макар че по-рано е имало още един сигнал в социалната мрежа.

В крайна сметка SVB не адресира адекватно проблема и дори изтрива акаунта си в Twitter, което доведе и до последвалия колапс на финансовата институция.

Според Константин Христов в света има два типа банки. Едните, като HSBC, са много модерни и не спират да използват информацията, идваща от различни посоки, за да търсят възможности за развитие и за да улавят сигнали за кризи. От друга страна, коментира той, има банки, които споделят съдбата на телекомите. Над тях има компании като Revolut, които правят умните банкови неща, каквито по-традиционните играчи все още не успяват, просто защото не използват информацията правилно.

Христов е категоричен, че всяка компания, независимо дали е банкова или не, трябва да следи внимателно сигналите отвсякъде, за да избягва дезинформация и други кризи. А за да реагира адекватно, трябва да има подходящи протоколи за действие. Но най-важното е пожарът да се гаси там, където се случва и откъдето започва.

Компаниите трябва да разбират кой диктува това, което се обсъжда в дадения момент, кой води темата, откъде и защо, смята Мартин Милиев. Все пак е категоричен, че трябва да се има предвид, че хората не са напълно рационални – те имат чувства, всеки има своя истина и я споделя свободно. В този смисъл често не фактите излизат на преден план, а емоциите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 15:02 | 18.05.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още