fallback

За ръководителя на Disney сделката с Fox е пътят към бъдещето на телевизията

Боб Айгър продължава да прави дръзки ходове и големи придобивания

14:16 | 12.12.17 г.

Когато миналия месец се появиха новините, че Walt Disney води преговори за придобиването на голям дял от 21st Century Fox, първият въпрос, който много от инвеститорите си зададоха, беше: Защо Мърдок продава? След това се появи втори въпрос: Защо Disney купува?

Сделката за 50 млрд. долара, която може да бъде обявена тази седмица, ще бъде повратен момент за основателя на Fox и неин изпълнителен председател - 86-годишния Рупърт Мърдок. Това ще бъде специален момент и за Disney и нейния главен изпълнителен директор Робърт Айгър, пише Bloomberg.

През последните 12 години Айгър си е изградил репутацията на човек, който прави дръзки залози, включително придобиването на студиото за анимация Pixar за 7,4 млрд. долара само няколко месеца след като стана главен изпълнителен директор. Но този път залогът е много по-голям, тъй като ще даде на Disney 39% дял в компанията и други активи. Според медийните инвеститори това е отдавна закъсняла консолидация, особено във филмовия бизнес.

"Има големи ползи от нея [консолидацията], особено от гледна точка на глобалната дистрибуция“, твърди Марио Габели, чиято компания Gamco Investors притежава акции във Fox за над 350 млн. долара. „Ако съм Disney, бих харесвал идеята за глобална дистрибуция, Индия, сателитите в Италия, Германия, Англия. Това е нещо страхотно“.

Disney може да съкрати годишните си разходи с 500 млн. долара от комбинирането на бизнесите, твърди Алан Гулд, анализатор в Rosenblatt Securities.

Според него моментът е подходящ, защото другите потенциални кандидати за Fox, включително Verizon Communications, може да се колебаят дали да сключат голяма сделка, като се има предвид битката, която AT&T води с министерството на правосъдието по придобиването на Time Warner. В понеделник Comcast заяви, че е обмисляла сделка с Fox, но така и не е отправила оферта.

Придобиването на активите на Fox съвпада с две от инициативите на Айгър. Едната е да заложи на съдържанието, особено на франчайзите, които са обичани от киноманите по цял свят. Придобиванията, които той направи в миналото, включително тези на Lucasfilm и Marvel Entertainment, позволиха на Disney да доминира в боксофиса през последните две години.

Студиото Fox ще даде на Disney повече такива франчайзи, в това число „Аватар“, „Планетата на маймуните“ и героите от комиксите за X-Men. В Disney Айгър се фокусира върху няколко ключови бранда. Стратегията му с Fox може да е същата – да използва марката 20th Century Fox за някои от по-смелите филми например.

"Те имат капитала, мащаба и дистрибуционната сила, която липсва на Fox”, коментира Хал Вогел, анализатор и автор на „Entertainment Industry Economics: A Guide for Financial Analysis”. По думите му Disney има по-голям потенциал за развитие, тъй като разполага с повече капитал и може да го използва по-ефективно чрез мърчъндайза и тематичните паркове.

Това обяснява и защо Мърдок е готов да се раздели с част от медийната си империя. Милиардерът е притеснен от факта, че пазарът подценява неговите активи и има желание да промени империята си, твърди запознат източник.

Другата стратегическа цел на Айгър е да премахне посредниците и да създаде директна връзка с потребителите. Тук активите на Fox пасват перфектно, в това число удвояването на дела на Disney в стрийминг услугата Hulu до 60% и придобиването на голям дял от Sky, която предлага платена телевизия на 22,5 млн. потребители в пет страни в Европа.

В момент, в който Айгър се готви да пусне две абонаментни онлайн телевизионни услуги в САЩ – една за спортната ESPN следващата година и една с филмите и сериалите на Disney през 2019 г., активите на Fox могат да му дадат по-големи възможности да преодолее загубата на абонати от традиционните телевизионни канали на Disney, твърди Ейми Йонг, анализатор в Macquaire Capital.

Винаги има шанс Disney да предприема твърде голяма стъпка, опитвайки се да слее две толкова различни компании. Да погледне отвъд сложното сливане може би е онова, което е необходимо, за да убеди Айгър да остане след планираното си за юли 2019 г. пенсиониране. А това ще бъде добре за много инвеститори.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:40 | 10.09.22 г.
fallback