fallback

ЕК прие план за действие, с който да подкрепи аудио-визуалния си сектор

Целта му е да даде нови сили на индустрията спрямо световните ѝ конкуренти

21:52 | 03.12.20 г.

Европейската комисия (ЕК) прие план за действие, който цели да подкрепи възстановяването и промените в медийния и аудио-визуалния сектор, които бяха особено засегнати от коронавирусната криза.

Този план е свързан с дългогодишните проблеми на сектора в Европа, най-вече разпокъсаността на пазара, които в крайна сметка доведоха до отслабването на индустрията спрямо световните ѝ конкуренти.

Новините могат да не са добри за американските технологични гиганти, които са все повече под прицела на американските регулатори, търсещи по-справедлива конкуренция за европейските играчи в сектора.

Планът се фокусира върху три области на дейност и включва 10 конкретни действия, които да помогнат на сектора да се справи с кризата, а това ще се случи чрез по-лесен и по-голям достъп до финансиране. Идеята е медийният сектор да се трансформира успешно благодарение на стимулирането на инвестиции и осъществяването на двойния дигитален и екологичен преход, като се гарантира и бъдещата му устойчивост.

Очертаните три области на дейност с възстановяване, трансформация и създаване и предоставяне на възможности.

„По силата на механизма за възстановяване и устойчивост във всеки национален план за възстановяване и устойчивост ще бъде предвидено минимално равнище от 20% от разходите за цифрови технологии“, гласи съобщение, изпратено до медиите. „За постигането на тази цел ще се вземат мерки за насърчаване на създаването и разпространението на цифрово съдържание, като например цифровите медии“.

Сред целите на плана за действие попада улесняването на достъпа до подкрепа от Европейския съюз. Предвижда се специален инструмент за медийните дружества за намиране на различни възможности за финансиране от блока. Ето защо ще бъдат дадени насоки как може да се кандидатства за подкрепа в периода 2021-2027 г., но и чрез национални планове за устойчивост и възстановяване.

Същевременно нова инициатива, наречена MEDIA INVEST, ще насърчава инвестициите в аудио-визуалния сектор. Планът е да се мобилизират 400 млн. евро инвестиции за 7 години.

Друга инициатива – „NEWS”, ще цели обединяването на действия и подкрепа за сектора на информационните медии, като ще се обърне специално внимание на местните медии. Тук се предвижда пилотен инвестиционен проект, в който ще участват фондации и други частни партньори, ще се отпускат заеми, подкрепяни от InvestEU, и ще се дават безвъзмездни средства.

В частта с трансформацията също са предвидени три стъпки – стимулиране на европейските пространства за медийни данни за обмен на информация и иновации, да се насърчи европейска индустриална коалиция за виртуална и разширена реалност, както и да се улесни обсъждането и действията за постигане на неутралност за климата от страна на индустрията до 2050 г.

В третата област на дейност – създадаването и предоставяне на възможности, в центъра на усилията се поставят гражданите и бизнесът в този сектор. Акцентът тук е да се подобри достъпа и наличността на аудио-визуално съдържание в ЕС, ето защо се предвижда започване на диалог с индустрията.

В плана фигурира и насърчаването на медийните таланти в Европа и предоставянето на повече възможности на гражданите чрез засилване на медийната им грамотност.

Предвижда се засилване на сътрудничеството между регулаторните органи в рамките на Групата на европейските регулатори за аудио-визуални медийни услуги (ERFA), така че да се гарантира, че медийният пазар на ЕС функционира правилно.

Планира се повечето от действията в плана да започнат да бъдат реализирани в първите месеци на 2021 г. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:46 | 13.09.22 г.
fallback