Финансирането на стартъпи, занимаващи се с технологии в сферата на рекламата, достигна най-ниското си ниво от пет години насам, подчертавайки проблемите в рекламния сектор, докато Google и Facebook доминират в него, пише Financial Times.
Технологиите, които автоматизират и улесняват купуването и продаването на дигитална реклама, набраха сили през последните пет години, но изглежда инвестициите в тях поемат надолу.
Броят на глобалните сделки за финансиране с рисков капитал в сферата са 343 за 2016 г., което представлява 17% спад спрямо 414 сделки за 2015 г., сочат данни на CBInsights, събрани за Financial Times.
Освен това те показват, че има 33% спад в обема на финансирането през последната година от 3,2 млрд. долара до 2,2 млрд. долара, като сравнението е с обема от 2013 г.
Само 69 от сделките са завършени в рамките на четвъртото тримесечие на 2016 г. Това е най-малкият брой сделки за тримесечие от 2012 г. насам.
Една от основните причини за всичко това е нарастващото влияние на Facebook и Google.
Предимството на двата гиганта е фактът, че притежават огромна част от веригата за доставка и могат да ползват огромната си база от потребителски данни.
Джейсън Кинт, главен изпълнителен директор на Digital Content Next, търговска асоциация, представляваща медиите, твърди, че останалата част от индустрията за рекламни технологии се е свила с 3% през първата половина на 2016 г., за сметка на двата калифорнийски гиганта.
Данните показват огромния ръст на дела на Facebook и Google на рекламния пазар. Миналата година на двете компании са се паднали 75% от всички нови разходи за онлайн реклама според доклада Internet Trends, публикуван през юни от американския фонд за рисков капитал Kleiner Perkins Caufield & Byers.
В САЩ 85% от всички нови разходи за дигитална реклама са отишли в ръцете на двете компании през първото тримесечие на миналата година.
"Проблемът на рекламните технологии като сектор абсолютно са свързани с доминацията на Facebook и Google”, коментира Суранга Чандратилейк, партньор в компанията за рисков капитал Balderon Capital. “В крайна сметка рекламата е за продаване на внимание и ако по-голямата част от това внимание е фокусирано върху Google и Facebook, то естествено те могат да го монетизират“.
Според него секторът е жертва на собствения си успех – автоматизирането на алгоритмите, които са толкова „ефективни“, че е трудно да се открие разлика между технологиите. Той твърди още, че компаниите постоянно се копират една друга. „Голяма част от стартъпите, правещи технологии за реклама, скачат от 0 до 30 млн. долара приходи и се връщат обратно към нулата“.
Експертът посочва, че дори и компаниите да измислят добър модел за няколко години, е трудно да се конкурират с Google и Facebook, поради което инвестициите в тази сфера намаляват.
Тъй като въпросните стартъпи са принудени да се целят към публики и потребители извън Google и Facebook, инвеститорите вярват, че иновациите ще станат повече и инвестициите отново ще скочат.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?