fallback

Farfetch успя там, където Amazon не можа - луксозната мода

Онлайн платформата подаде документи за IPO, което може да я оцени на 6 млрд. долара

12:07 | 21.08.18 г.
Автор - снимка
Редактор

Farfetch стартира през 2008 г. с разумен аргумент: ще се възползва от обхвата на интернет, за да създаде едно място за пазаруване на луксозна мода, където физически съществуващите бутици, разпръснати в цял свят, ще могат лесно да открият потребители навсякъде. Вместо да се налага всяка една марка по отделно да мисли как да създаде и управлява онлайн магазин, Farfetch ще менажира техническата страна. Магазините просто трябва да предоставят продуктите, а Farfetch ще получава дял от осъществените продажби.

Идеята проработи, пише в свой анализ Quartz. До 2015 г. компанията бе оценена на 1 млрд. долара, а в понеделник, след месеци очакване, Farfetch подаде документи за първичното си публично предлагане (IPO) на New York Stock Exchange. Броят на акциите и цената им тепърва ще бъдат определени, но според предишни твърдения целта на Farfetch е оценка за 6 млрд. долара.

Farfetch се разрасна бързо през последните няколко години. От 2015 до 2017 г. тя увеличи повече от двойно продажбите си. През този период компанията купи магазина за луксозни стоки Browns, подписа глобално партньорство за „съдържание и търговия“ с издателя на Vogue Condé Nast и сключи сделка с Chalhoub Group – един от най-големите модни играчи в Близкия изток, в опит да навлезе в региона.

На този етап компанията е нещо като Amazon в луксозната мода, огромно място за пазаруване, където човек може да открие най-големите продавачи от топ брандове или да изнамери обещаваща нова марка. Farfetch оперира до голяма степен като Amazon. Пазарът на Amazon за трети страни например, който формира над половината от продажбите му, позволява на Amazon да продава стоки, без да ги купува и поддържа инвентар. Farfetch работи по абсолютно същия модел. Тя е и логистична компания подобно на Amazon, инвестираща усилено в операции, с които продуктите да се качват бързо в сайта, както и в изпълнителна мрежа, с която се гарантира, че поръчките се обработват и доставят бързо от продавачите им.

Но докато Amazon не успя да привлече луксозни брандове към сайта си, Farfetch успя – до голяма степен, защото се различава силно от Amazon. Търговците на луксозни стоки не харесват усещането за продуктите им в Amazon като за суровини. Те се поставят едни до други без особено разграничение и с акцент върху отстъпките, а Amazon явно има слаб контрол върху това, което третите страни продават и как те представят продуктите си.

Farfetch, която е наясно, че луксозните модни марки вярват, че при продажбите става въпрос и за имидж, е изключително активна по отношение на облика на продуктите в сайта. Веригата ѝ на доставки започва със „създаване на съдържание“, което включва „стилизиране, снимане, туширане на снимките и управление на съдържанието“. Farfetch помага при описанията на стоките, както и информацията за размерите на различните продукти. Освен това тя управлява четири производствени центъра в цял свят, които обработват снимките за сайта. А това не е нещо дребно. Броят на продуктите, предлагани във Farfetch, непрекъснато расте, достигайки 5,7 млн. към второто тримесечие на тази година.

Тези усилия, както и фокусът върху иновациите, помогнаха на Farfetch да убеди луксозните търговци на дребно и брандовете като Gucci и Thom Browne да си партнират с компанията. Освен това продължава да са успешни в убеждаването на онлайн потребителите, които не могат да докоснат и усетят скъпите продукти, все пак да ги купят. През първата половина на 2018 г. средната стойност на поръчките е била 622 долара.

Oще технологични новини вижте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:45 | 13.09.22 г.
fallback