fallback

Графика на деня: 20-е интернет гиганта, които владеят интернет

От 1998 г. досега онлайн небосклонът се е променил неимоверно много

09:02 | 13.01.19 г. 1

С всяка отминаваща година все по-голяма част от населението вече не помни как снимките в интернет се зареждаха пиксел по пиксел, звука на 56к модема или доминацията на уеб порталите, коментира VisualCapitalist.

Много от най-големите сайтове през 1998 г. бяха основно агрегатори на новини или търсачки, чиито концепции са лесни за разбиране. Днес обаче най-големите сайтове в интернет са сложни, взаимосвързани уеб мета.

Днешната визуализация, вдъхновена от по-ранно дело на WaPo, разглежда кои интернет гиганти са се развили и застанали начело и кои са изостанали много по-назад в интернет пространството.

Америка се насочва към интернет

За милиони любопитни хора в края на 90-те, най-вече в САЩ, емблематичното CD на AOL бе ключът, който отваряше вратите към World Wide Web. В пика си около 35 млн. души влизаха в интернет, използвайки AOL.

До 1999 г. AOL бе на върха на дот-ком балона с оценка от около 222 млрд. долара.

Брандът AOL може и да не е толкова силен, колкото преди, но не е и напълно изчезнал. Компанията продължава да се развива и най-накрая се сля с Yahoo, след като Verizon придоби и двете легендарни онлайн марки. Verizon има големи надежди, че компанията – сега под името Oath – ще се развие в „трети вариант“ за рекламодателите и потребителите, на които им е писнало от Google и Facebook.

Градът на блоговете

Докато ползването на интернет започна да достига критичната си маса, уеб хостовете улесниха хората в създаването на нов дом в интернет.

GeoCities например повлия сериозно на ранния интернет, хоствайки милиони сайтове и давайки на хората начин да участват в създаването на онлайн съдържание. Ако уеб хостът бе физическо пространство, то това би бил третият по големина град в САЩ, веднага след Лос Анджелис.

Това ранно онлайн общество бе изправено пред риска да бъде завинаги затрито, когато GeoCities бе окончателно закрит от Yahoo през 2009 г. Неправителствената организация Internet Archive обаче положи специални усилия да създаде задълбочени архиви на хостваните от GeoCities страници.

От А до Я

През декември 1998 г., много преди Amazon да стане смазаната машина за търговия на дребно, която познаваме днес, компанията бе в разгара на огромна коледна треска за пазаруване.

В реалния свят служителите работеха извънредно и дори спяха в колите си, за да могат да обработят всичко, а онлайн Amazon.com се бе превърнал в един от най-големите сайтове, тъй като хората започваха да се чувстват все по-удобно с идеята да купуват стоки онлайн. Търсенето нарастваше, а компанията започна да разширява офертите си отвъд книгите.

Дигиталният рафт за списания

Meredith – с изключение може би на Oath – е може би най-неразпознаваемото име на мнозина, които разглеждат списъка с топ 20 днес. Компанията обаче всъщност контролира много от най-популярните брандове списания (People, Sports Illustrated, Health, etc.), включително и онлайн присъствието им. Компанията освен това притежава няколко местни телевизионни мрежи в САЩ.

След придобиването на Time през 2017 г. Meredith се превърне в най-големия издател на списания в света.

Здрасти, Google

Когато хората трябва бързо да намерят отговора на даден въпрос, те все по-често се обръщат към интернет, но разнообразието от източници за сметка на това се свива.

През 2013 г. например можем да видим, че сайтове като About.com, Ask.com и Answers.com бяха все още сред най-големите. Днес обаче Google е циментирал статута си на универсален източник на отговори.

Докато умните говорители и гласови асистенти продължават да навлизат на пазара и да влияят на поведението при търсене, малко вероятно е Google да се изправи пред краткосрочна конкуренция от някоя компания, която е извън списъка на топ 20.

Новаците

Социалните медии отдавна вече надживяха статута си на мания за един ден и днес са дигитална нишка, която свързва хората в цял свят. Макар че Facebook бързо скочи в топ 20 до 2007 г., на други социални медии им отне повече време да се превърнат в интернет гиганти.

През 2018 г. платформите на Twitter, Snapchat и Facebook са в топ 20, а LinkedIn и Pinterest не са много по-назад от тях.

Други графики вижте тук

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:38 | 13.09.22 г.
fallback