fallback

Мъск изкарва сателитния си бизнес на борсата

Разделянето на Starlink от SpaceX като начало на процеса може да се случи още през февруари

08:44 | 29.09.20 г.
Автор - снимка
Създател

Космическата компания SpaceX на основателя на Tesla Илон Мъск възнамерява да пусне своето интернет подразделение Starlink на борсата през следващите години. Предпоставката за това е стабилен ръст на продажбите.

„Пазарът не обича непредсказуеми парични потоци, ха-ха“, написа Мъск в услугата за кратки съобщения Twitter. Той бил "голям фен" на малките инвеститори и щял да гарантира, че в новата емисия ще им се отдава главен приоритет, предава Bloomberg.

SpaceX планира да разшири своя спътников бизнес Starlink, за да може да предлага широколентов интернет в търговската мрежа до края на 2020 г. Мъск определи през миналата година Starlink като важен нов източник на приходи за SpaceX. Членът на борда на SpaceX Гуин Шотуел пък заяви, че евентуалното отделяне на интернет подразделението като подготовка за листване може да се случи още през февруари.

В свят, разделен между дигиталните пророци и отричащите технологиите (и 5G) хора, милиардерите Илон Мъск и Джеф Безос се опитват да запълнят празнината. Двамата предприемачи поотделно се стремят да изстрелят хиляди малки сателити, които да обикалят земното кълбо в така наречената нискоземна орбита (LEO). Техният план е да предложат висококачествено покритие с интернет за клиенти като правителства, минни компании и морски конгломерати, както и да предоставят интернет свързаност на региони, които са твърде отдалечени или бедни, за да инсталират линии на земята. Стартовите разходи са в обем на милиарди долари.

LEO сателитите се реят от 500 километра до 2000 километра над земната повърхност. Традиционните комуникационни сателити са разположени далеч на по-голяма височина, на около 36 000 километра, и пътуват в така наречените геосинхронни орбити, движещи се със скоростта на въртене на Земята и изглеждащи неподвижно над фиксирана точка.

Досега SpaceX изстреля повече от 480 от планираните 12 000 сателита, а през октомври 2019 г. компанията поиска разрешение за още 30 000. Както Мъск, така и OneWeb, подкрепен от Ричард Брансън лондонски стартъп, заявиха, че частичните мрежи могат да влязат в експлоатация през 2021 г. Държавната китайска China Aerospace Science & Industry Corp. ще предлага мрежа от 156 сателита до 2022 г. Amazon.com Inc. на Джеф Безос поиска разрешение за изстрелване на 3236 сателита. 



Междувременно традиционни оператори като ViaSat Inc. и Eutelsat Communications SA продължават да инвестират в по-мощни геостационарни спътници, като си сътрудничат с компании като Facebook Inc., за да пренасят широколентов достъп до селските райони и самолетите.

Остава големият въпрос за рентабилността. Много сателитни компании никога не са излизали на печалба. SpaceX заяви, че завършването на Starlink може да струва повече от 10 милиарда долара, въпреки че Мъск през 2019 г. заяви, че начинанието може да генерира от 30 до 50 милиарда долара годишно, след като заработи напълно (той твърди, че сателитите ще произведат парите, необходими за крайната му цел да засели Марс, б. ред.).

За да достигнат до четири милиарда души на Земята, които сега нямат достъп до високоскоростен интернет, сателитните компании се стремят да продават своите услуги на правителства, организации с нестопанска цел и телекомуникационни доставчици. OneWeb, който е подписал договори, според които може да доведе интернет до Wi-Fi хотспотове, свързани към неговите сателити, бе придобит през юли от британското правителство и клон на индийския телекомуникационен магнат Sunil Mittal’s Bharti Enterprises Ltd. в търг след подаване на молба за защита при несъстоятелност.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:35 | 13.09.22 г.
fallback