Конфликтът между „Музикаутор“ и HBO България е свързан с липсата на адекватна тарифа, отразяваща реалната икономическа обстановка на пазара на ползването на видео стрийминг услуги през оператори. Това коментират два от трите телекома у нас във връзка с днешното изявление на „Музикаутор“, от което става ясно, че дружеството е завело три иска срещу тях, HBO България и HBO Europe за неизплатени авторски права за музика в предоставяното от дигиталната платформа съдържание през операторите.
Всеки от исковете е на стойност 210 хил. лева.
В отговор на въпроси от страна на Investor.bg от Vivacom коментираха, че все още не са получили съдебни книжа по иск на „Музикаутор“. От Теленор България посочиха, че в хода на преговорите са били уведомени, че ако не приемат предложената оферта, ще последват съдебни действия. До съгласие така и не се е стигнало. А1 също е запозната с казуса и е участвала в разговори по темата, твърдят от компанията, но допълват, че не са запознати със съдебните искове.
От коментарите на телекомите за Investor.bg става ясно, че те не смятат, че дължат суми за права към дружеството.
„На този етап не можем да коментираме основателността на исковете, но смятаме, че Vivacom няма задължения към Музикаутор във връзка с услугата HBO GO“, посочват от Vivacom.
„Теленор България само осигурява достъп до определена платформа, която не се контролира от компанията и тя не е ползвател на авторските произведения по смисъла на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП)“, коментираха от оператора.
„Компанията (1 - бел. ред.) има ролята на посредник при осигуряване на достъп до платформа. За нас е от изключителна важност да поддържаме коректни взаимоотношения с партньорите си“, твърдят от А1.
„Музикаутор“ обяви по-рано днес, че HBO България е уредила правата за директното интернет разпространение (OTT услугите), но не и тези през кабелните и телекомуникационните оператори.
От HBO България коментираха пред Investor.bg, че смятат случая за некоректно представен от страна на „Музикаутор“, но не разкриха повече подробности по темата.
Неадекватната тарифа
Както Vivacom, така и Теленор, изтъкнаха, че в основата на проблема стои тарифата.
„Считаме, че решение на проблема би било изготвянето и одобрението на актуална тарифа на Музикаутор за възнагражденията, дължими за този вид ползване“, посочиха от Vivacom. “Съгласно Закона за авторското право и сродните му права процедурата изисква провеждане на преговори между Музикаутор и представителна организация на ползвателите. Законът посочва и кои са основните критерии при определяне на размера на дължимите възнаграждения. Те трябва да са съобразени с икономическата стойност на използването на правата в търговската дейност, както и икономическата стойност на услугите, предоставяни от организацията за колективно управление на права”.
От Теленор България посочват, че няма „обективна икономически обосновка при определяне на тарифите, тъй като предлаганата от Музикаутор тарифа за програмата на HBO е непропорционална в сравнение с линейното излъчване на програми и е многократно завишена“.
Необходим е сериозен икономически анализ, на база на който да се разработи адекватна тарифа, а тя да третира равнопоставено участниците на пазара и да отразява реалностите и напредъка в сферата на дигиталните услуги, допълват от телекома.
Според Теленор липсата на решение, въпреки петгодишните преговори, се дължи на значителното разминаване между изискванията на „Музикаутор“ и очакванията на всички останали страни по казуса. На пресконференцията си днес сдружението обяви, че е намалило финансовите си условия над три пъти за общия период на преговорите, но не е успяло да сключи договор с нито един от трите телекома у нас.
„Считаме, че Тарифата за преглед при поискване в интернет от 2013 г. е морално и финансово остаряла и е необходимо да бъде преразгледана по надлежния ред, след обществено обсъждане и задълбочен икономически анализ“, посочва Теленор България. От компанията допълват, че са готови да си сътрудничат с всички заинтересовани страни, така че да се установи модел на регламентиране и прозрачно определяне на размера на средствата за ползване на авторски произведения от дигиталните платформи.
„Компанията има ролята на посредник при осигуряване на достъп до платформа. За нас е от изключителна важност да поддържаме коректни взаимоотношения с партньорите си“, твърдят от А1.
От А1 посочват, че когато става въпрос за необходимостта от определяне на актуалния размер на възнагражденията за конкретния вид ползване на музикални произведения през дигиталните платформи като HBO GO, „считаме, че може да се намери разумно решение, стига всички страни да подходят добронамерено“.


300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Проливните дъждове предизвикаха нови наводнения край Царево
Благотворителен кулинарен фестивал за Никулден се провежда във Варна
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Империята на китайските пристанища, част 4
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
В кадър: Никулден във Варна с военен ритуал, молебен и курбан
Здравко от "Ритон" е в болница, дуетът отлага участия и концерт
Любен Дилов-син: Готови сме за избори, но държавата има нужда от бюджет
ЦСКА се огледа в норвежец, оценен на 5 млн. евро
Опра Уинфри демонстрира талия на оса, след като отслабна драстично
преди 5 години Да попитам - някой има ли полза от тази организация, освен организиралите я?! Колко процента от приходите отиват за авторите? отговор Сигнализирай за неуместен коментар