Европейската комисия започна официално антитръстово производство, за да установи дали Google е нарушил правилата на ЕС за конкуренцията, като предпочита да ползва свои собствени услуги за онлайн рекламни технологии (така наречената Ad Tech) за сметка на конкурентни доставчици на рекламни технологии, рекламодатели и онлайн издатели. Като част от официалната процедура по разследване ЕК по-специално ще разглежда дали Google нарушава конкуренцията, като ограничава достъпа на трети страни до потребителски данни за рекламиране в уебсайтове и в приложения и като запазва тези данни за собствена употреба.
Разследването, което се провежда неформално поне от 2019 г., ще разгледа широк спектър от потенциални антиконкурентни бизнес практики около Alphabet Inc. и споделянето на потребителски данни с рекламодатели през уебсайтове и мобилни приложения - една от най-новите области на антитръстовия контрол за компанията.
Някои от разследванията на ЕС ще обхванат част от основата на дело, заведено през миналата година срещу Google от група американски щати, водени от Тексас. Тук се включва например твърдението, че Google предпочита своите инструменти за закупуване на реклами в рекламните търгове, които провежда.
Но разследването на ЕС ще обхване и оплаквания, които все още не са били предмет на официални запитвания в големите държави, включително предполагаемото изключване от страна на Google на конкуренти от посредничеството при покупки на реклами в собствения на Google видео сайт YouTube.
„Услугите за онлайн реклама са от съществено значение за Google и издателите – в битката им да извличат пари от своите онлайн услуги. Google събира данни за целенасочена реклама, продава рекламно пространство и действа като онлайн рекламен брокер. Това означава, че компанията е представена на почти всички нива от веригата на стойността на онлайн рекламата. Подозираме, че Google може да е затруднил конкурентните онлайн рекламни услуги да се конкурират в пространството на рекламните технологии“, казва изпълнителният вицепрезидент на ЕК Маргрете Вестагер, отговаряща за политиката на конкуренцията.
Разследването на ЕС проучва и плановете на Google да блокира определени видове технологии за проследяване на потребители на своите платформи, като браузъра Chrome и мобилната операционна система Android. Ограничаването на такова проследяване отговаря поне отчасти на натиска от страна на регулаторите и активистите, но предизвика антитръстови жалби от конкуренти в индустрията за рекламни технологии.
„Услугите за онлайн реклама са в основата на това как Google и издателите осигуряват приходи от своите онлайн услуги“, каза Маргрете Вестагер. „Загрижени сме, че Google затруднява конкурентните онлайн рекламни услуги да се конкурират в т. нар. Ad Tech“.


Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция