fallback

Amazon, Microsoft и Google засилват облачната си доминация

На трите компании се падат около две трети от разходите за облачни услуги и те използват размера си, за да запазят позициите си

10:36 | 06.07.22 г.
Автор - снимка
Създател

Периодът на пандемията беше благоприятен за тройката компании, които доминират в изчислителните облаци. Сега, когато икономиката навлиза в нова бурна фаза, Amazon.com Inc., Microsoft Corp. и Google изглежда са готови да увеличат доминацията си.

На трите компании се падат 65% от глобалните разходи за облачни услуги в размер на 53 млрд. долара през първото тримесечие на годината в сравнение с 52% от глобалните продажби преди четири години, се казва в доклад на Synergy Research Group. Очаква се контролът им върху ключовия, бързо развиващ се пазар да продължи, тъй като размерът им ги прави по-способни да продължат да инвестират и да привличат клиенти, търсещи стабилност в неспокойни времена, твърдят ръководители и анализатори от бранша в анализ на The Wall Street Journal.

Макар и утвърдени, облачните звена на Amazon, Microsoft и Google на Alphabet Inc. се развиват като стартъпи, като през последните тримесечия приходите им нарастват с повече от 30% на годишна база, докато пазарният дял на по-малките облачни услуги намалява, тъй като все повече разходи за облачни услуги се насочват към най-големите платформи, твърди Synergy.

Пандемията предизвика мащабни разходи за отдалечени компютърни услуги, известни като „облак", тъй като все повече части от живота и работата се преместиха онлайн. Най-големите играчи на пазара на облачни услуги затвърдиха господстващото си положение отчасти поради икономическите особености на отрасъла, който изисква огромни инвестиции в сървъри и съоръженията, в които те се намират, казват анализаторите.

Колкото по-големи стават тези мрежи от сървърни ферми, толкова по-ниски са средните разходи за изграждането и експлоатацията им, което дава предимство на трите компании. Те също така получават предимства заради способността си да разработват собствени чипове, софтуер и други технологии за облака.

„От 15 години инвестираме доста сериозно в този бизнес и не е лесно да ни настигнеш", казва Мат Гарман, старши вицепрезидент по продажбите и маркетинга в Amazon Web Services, звеното за изчисления в облака на гиганта в електронната търговия.

Междувременно по-малките компании в сектора се очаква да се сблъскат с по-трудни условия за набиране на средства, казват анализатори, тъй като спадащите цени на акциите означават, че инвеститорите са по-малко склонни да поемат големи рискове. Освен това те твърдят, че клиентите се стремят да консолидират разходите си и са по-склонни да избират и да се придържат към най-големите играчи, които често предлагат по-голяма надеждност и по-широк набор от функции.

Компанията за туристически софтуер Sabre Corp. е решила да работи повече в облака - ход, който според нея спестява пари и осигурява по-голяма гъвкавост на бизнеса. Тя все по-често използва облака на Google, тъй като използването на един доставчик на облачни услуги помага за опростяване на технологиите за нейните инженери и други служители.

Капацитетът на Google да анализира големи обеми от данни и голямото меню от възможности позволяват на Sabre да съсредоточи разходите си върху един доставчик, спестявайки му време и усилия да жонглира с твърде много доставчици, казва Джо Дифонцо, главен информационен директор на Sabre.

„Преминаваме от управление на стотици отделни взаимоотношения със софтуер на трети страни към съсредоточаване върху използването на все повече Google Cloud", каза той. Той изчислява, че докато неотдавна Google е представлявал около 28% от разходите на компанията за облачни услуги, до края на годината той ще заеме 65% от бюджета на Sabre за облачни услуги.

Според анализатори, анкетирани от FactSet, комбинираните приходи от облачни услуги на трите най-големи компании са нараснали с повече от 33% през миналата година и се очаква да нараснат с близо 29% през тази.

„Голямата тройка наистина е начело на играта", казва главният анализатор на Synergy Джон Динсдейл.

Докато други технологични сектори се сблъскват със забавяне на растежа, търсенето на облачни услуги остава силно, каза Томас Куриан, главен изпълнителен директор на Google Cloud, чийто глобален пазарен дял се е увеличил от 1,5% през 2015 г. до 7,1% през 2021 г. по данни на Gartner Inc.

„Все още виждаме значително търсене и интерес от страна на клиенти по целия свят в почти всяка индустрия", каза той.

През последните години някои нови и по-стари компании за облачни услуги развиха бизнеса си, като предоставиха софтуер и услуги, които да помогнат на клиентите да взаимодействат с облака. Въпреки това доминиращата позиция на трите компании в онлайн хостинга означава, че другите компании за облачни услуги обикновено все още трябва да работят с тях - и това ги позиционира така, че по-късно да предложат конкурентни продукти.

Главният изпълнителен директор на Box Inc. Аарон Леви казва, че влиянието на трите големи компании помага за намаляване на цените на Box, но също така показва техния контрол върху пазара.

„Имате тези играчи, които имат икономии от мащаба, а мащабът поражда още по-голям мащаб", казва Леви. Box продава софтуер за управление на съдържанието и сътрудничество в облака, което го прави потребител и конкурент на трите големи компании за облачни услуги.

Snowflake Inc. е един от доставчиците на облачни услуги, които израснаха бързо през последните години, но е изправен пред нарастваща конкуренция от страна на облачните платформи, които използва. Годишните приходи на Snowflake се удвояват за всяка от последните две фискални години, но компанията очаква ръстът да се забави до 66% през тази година.

Компанията, която помага на клиентите да анализират бизнес данни в различни облаци, обвини Google, че се опитва да намали продажбите ѝ, като налага конкурентния си продукт за анализ на данни BigQuery.

„Google не е отворена платформа", заяви Майкъл Скарпели, главен финансов директор на Snowflake, на събитие по-рано тази година. „Те не обичат да си партнират много добре, особено ако се чувстват застрашени“.

Google заяви, че е доказала, че може да работи добре с конкуренти и някои клиенти избират нейния продукт пред този на Snowflake, защото е по-добър.

Други софтуерни стартъпи обвиниха Amazon, че разработва конкурентен облачен софтуер. Amazon поясни от своя страна, че просто реагира на нуждите на своите клиенти.

Новаците в облачните платформи, като стартъпът Sushi Cloud LLC, се опитват да пробият, като се фокусират върху нишови области, като например да направят по-евтино пускането на софтуер за изкуствен интелект в облака. Други, като Cloudflare Inc., се опитват да привлекат клиенти, като предлагат ниски такси за прехвърляне на данни от техните облаци. Най-големите компании за облачни услуги често оскъпяват преместването на тези данни.

„Неприятната реалност е, че тримата големи не отиват никъде, а ще продължат да растат", казва главният оперативен директор на Sushi Cloud Шона О'Флахърти. „Просто се надявам, че има повече място да се появят нови компании претенденти и да не се плашат“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:08 | 13.09.22 г.
fallback