fallback

ЕК заподозря 163 сайта в нарушение на законодателството за потребителите

Проверени са сайтове, предлагащи мобилни телефонни услуги, интернет и стрийминг

17:49 | 18.05.18 г.

Общо 163 уебсайтове, предлагащи стационарни или мобилни телефонни услуги, интернет, видео и аудио стрийминг, са нарушили законодателството на ЕС за защита на потребителите, обяви днес Европейската комисия.

В целия Европейски съюз (ЕС) са проверени 207 уебсайта, предлагащи стационарни или мобилни телефонни услуги, интернет, видео и аудио стрийминг, от националните органи за защита на потребителите.

Някои от най-често срещаните проблеми са рекламата на привидно безплатни или с отстъпка пакети, които всъщност са пакетна оферта, липсата на система за разрешаване на спорове или фактът, че уебсайтовете могат да променят едностранно условията на договора без информация или обосновка за потребителя.

„Потребителите използват ежедневно своите абонаменти за мобилен телефон или за интернет и следва да имат доверие в тези услуги. Тази проверка потвърждава обаче, че редица уебсайтове за продажба на такива услуги подвеждат потребителите с фиктивни отстъпки или като не им предоставят цялата необходима информация, за да направят информиран избор“, коментира Вера Йоурова, комисар по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете. 

„Очаквам невярната и подвеждаща информация да бъде коригирана възможно най-бързо, за да се гарантира, че секторът спазва напълно правилата на ЕС за защита на потребителите“, каза тя.

Комисията припомня, че неотдавна предложи нов търговски механизъм за потребителите, който допълнително ще засили възможностите за действие на потребителите спрямо търговците, които използват нелоялни търговски практики, а също и ще укрепи прилагането от органите на правилата на ЕС за защита на потребителите.

Основни констатации:

- в 50% от случаите уебсайтът рекламира пакет от услуги като безплатен или с отстъпка, но това са само услуги в пакетна оферта; - в 78,7% от случаите уебсайтът не предоставя връзка към платформа за онлайн решаване на спорове; - при 40,6% от уебсайтовете липсва описана система за разрешаване на спорове; - 31,9% от уебсайтовете могат да променят едностранно условията на договора или характеристиките на услугата, без да информират потребителя и без да му се даде възможност да анулира договора; - 25,1% от уебсайтовете не предоставят ясна или достоверна информация за правилата относно компенсации и възстановяване на суми, когато предлаганата услуга не е това, за което клиентът е платил; - 21,7% не предоставят ясна и изчерпателна информация за автоматичното подновяване на договора.

Националните органи ще проучат по-обстойно тези 163 уебсайта с нередности, които ако бъдат потвърдени, ще трябва да бъдат отстранени.

Предходните мащабни проверки на Комисията бяха насочени към: авиокомпаниите (2007 г.), съдържанието за мобилни устройства (2008 г.), електронните стоки (2009 г.), онлайн билетите (2010 г.), потребителските кредити (2011 г.), цифровото съдържание (2012 г.), пътническите услуги (2013 г.), гаранциите за електронните стоки (2014 г.), директивата за правата на потребителите (2015 г.) и уебсайтове за сравняване на оферти и цени в сектора на пътуванията (2016 г.).

През 2016 г. Индексът на ЕС за развитието на пазарите на дребно, който следи ефективността на над 40 пазара, оценена от страна на потребителите, показа, че в телекомуникационния сектор потребителите са понесли най-много вреди като цяло, като в него се отчита най-висок дял на клиенти, които са срещнали проблеми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:35 | 13.09.22 г.
fallback