fallback

КЗП ще проверява мобилните оператори заради анонсираното поскъпване

Омбудсманът Диана Ковачева призова компаниите да не повишават цените си

13:49 | 22.12.21 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Комисията за защита на потребителите (КЗП) извършва проверка на обявените намерения на мобилни оператори за повишаване на цените на телекомуникационните услуги по действащи договори с потребители, съобщи ръководеният от Димитър Маргаритов орган.

Проверката има за цел да установи дали планираните промени биха били в съответствие с клаузите в конкретните договори и с одобрените общи условия, става ясно от съобщението.

Освен това КЗП поверява и коректността на представянето на новите параметри, периода и обхвата на прилагане.

Анонсът се случва, след като във вторник два от мобилните оператори обявиха официално намеренията си да увеличат цените на услугите от началото на следващата година заради инфлацията. Очаква се месечните абонаменти да поскъпнат с около 5 на сто. Плановете им засягат и частните, и бизнес абонатите, а доставчиците на услугите са длъжни да изпратят уведомления до своите клиенти.  

"През последните две години се наблюдава увеличение на темпа на инфлацията, което означава, че нашите разходи се увеличават, докато в същото време цените ни останаха без промяна през 2020 година, а мрежата ни регистрира все по-голямо натоварване", съобщава А1 на сайта си. Компанията е започнала да разпраща и SMS-и на абонатите си за планираните промени.

Подобна информация дава и другият оператор, предвиждащ промяна в месечните такси - "Теленор". Компанията обаче пояснява, че "увеличението ще бъде отразено във фактурите, издавани след 5 февруари 2022 г., и се очаква да бъде общо около 5%".

Макар че и тук промяната важи както за частните, така и за бизнес клиентите на компанията, индексирана ще бъде единствено цената на месечните абонаментни планове за мобилни услуги. По принцип в общите условия на компаниите съществува клауза, която позволява индексация на цените на услугите не по-често от веднъж годишно. Но съмнение предизвика и едновременното анонсиране на мерките на два от трите телекома.

Междувременно пък от Асоциацията за защита на потребителите (АЗП) поискаха оставката на цялата Комисия за защита на потребителите (КЗП) и на председателя Димитър Маргаритов заради едностранното вдигане на цените от мобилните оператори. "Ръководството на КЗП отдавна не защитава интересите на хората и трябва да бъде сменено от новия Министерски съвет", коментира Пейо Майорски, председател на АЗП. Според него няма информация КЗП да е налагала някога санкции на мобилните оператори. Винаги най-ощетени са били потребителите и тази практика трябва да се промени, допълни Майорски.

Междувременно позиция по темата зае и омбудсманът Диана Ковачева, която е изпратила писмо до главните изпълнителни директори на трите мобилни оператора - Александър Димитров на „А1 България” ЕАД, Джейсън Кинг на „Теленор България“ ЕАД и Атанас Добрев на БТК ЕАД. В тях тяапелира да не променят цените на телекомуникационните услуги в ситуацията на извънредна епидемична обстановка, защото това ще се отрази сериозно върху джоба на гражданите.

„На фона на предприетите от Народното събрание и правителството мерки за овладяване на екстремното повишаване на цените на горивата, за да не изпитат българските домакинства във време на струпване на кризи ценови шок, дойде новината за увеличението на цените на мобилните оператори. Това за омбудсмана е необяснимо, обезпокоително и несправедливо“, категорична е Диана Ковачева.

Омбудсманът недоумява как така решението за индексацията се взима по едно и също време заради нарастващата инфлация и ще се прилага не за една, а за две години.  „Позовавайки се на предвидените клаузи в договорите и Общите условия за индексиране на цените, разяснявате последиците от предсрочно прекратяване на договор, а именно -  начисляване на неустойки. Въпросът, който възниква от изложеното, е по какъв начин нарастващата инфлация, основно от цените на суровините на енергията, влияе на цените на телекомуникационните услуги“, пита проф. Ковачева.

Тя поставя акцент върху факта, че по времето на пандемията онлайн работата и онлайн обучението са немислими без услугите на мобилните оператори и че телекомуникационният сектор е един от печелившите у нас, доказва го и приходът от пренос на данни, който за първи път надхвърля този от гласови услуги.

„В Годишния доклад 2020 на Комисия за регулиране на съобщенията е отбелязано, че: „Българският пазар на електронни съобщения демонстрира устойчивост на фона на кризата с COVID-19, продължавайки своето възходящо развитие и през изминалата 2020 г.“ Едни от тенденциите, които се очаква да се запазят и през следващата година са увеличение на броя на абонатите на мобилен интернет, увеличение в броя на абонатите и приходите от пакетни услуги“, аргументира тезата си омбудсманът. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:01 | 14.09.22 г.
fallback