fallback

ЕА и FIFA рискуват 30-годишни отношения заради спор над името

Компанията за видеоигри и футболната организация са провели срещи в Цюрих миналата седмица

11:12 | 19.11.21 г.

Милиони фенове на футбола свързват думата FIFA не с международния управителен орган на спорта, а с любимата си видеоигра.

Връзката е създадена преди 30 години, когато калифорнийската Electronic Arts (EA) получава лиценз да ползва името на базираната в Цюрих FIFA. Играта днес се играе от над 100 млн. души в цял свят, превърна се в бизнес за няколко милиарда долара и е културен феномен, пише Financial Times.

Въпреки дългата и печеливша връзка двете страни водят остър спор за стойността на името FIFA. “Не сме сигурни, че ще продължим напред с FIFA като партньор за правата на наименуване“, казва за FT Дейвид Джаксън, старши изпълнителен директор, който управлява футболния бранд на ЕА.

Като подготовка за това компанията е запазила като търговска марка името “EA Sports F.C.” в Европа и планира да вземе финално решение как да нарича футболния си франчайз до края на годината.

Битката подчертава нарастващото напрежение, докато мнозина от футболния свят се стремят да спечелят по-голям дял от огромния успех на играта.

Мино Райола, суперагентът, който представлява футболисти като Златан Ибрахимович и Пол Погба, казва, че стотици футболисти искат да съдят ЕА за това, че ползва идентичностите им в играта FIFA. През последните години Ювентус се оттегли от играта, заедно с други италиански клубове като Рома и Лацио. ЕА казва, че има договорни права да включва образите на всички сегашни играчи в играта си.

Притежателите на конзоли плащат до 70 долара, за да купуват новото издание на FIFA всяка година, макар че има и безплатни мобилни версии. Към края на септември е имало 36 млн. уникални потребители, влезли да играят FIFA 2021 – версията, представена през октомври миналата година. За сравнение, потребителите на FIFA 20 са били 35,3 млн. към края на септември.

ЕА казва, че 27% от потребителите на FIFA 21 са направили покупки „вътре в играта“, например на Ultimate Team, където играчите харчат пари, за да подобряват отборите си в мачовете срещу други. Анализатори предполагат, че Ultimate Team носи около 1,5 млрд. долара годишно на EA.

Асоциацията FIFA се опитва да се възползва от това, искайки значително увеличение на сумата от около 150 млн. долара, която получава от ЕА всяка година, казват запознати с преговорите източници. Десетгодишният договор, съгласно който компанията за видеоигри може да използва името, изтича в края на Световното първенство по футбол в Катар през 2022 г.

Компанията за видеоигри и FIFA са провели срещи в Цюрих миналата седмица, казват запознати източници, и нова сделка за права върху името все още остава сред възможностите.

Но спорните точки също остават. FIFA предпочита да предостави по-тясна ексклузивност около името си, свързана основно с продажбата на видеоиграта. ЕА обаче иска по-широки права върху франчайза, например продажба на дигитални сувенири като незаменими жетони или провеждането на турнири по електронни спортове.

Освен това вътрешно проучване на ЕА е показало, че компанията може да се представя добре и без FIFA. Тя вече има 300 споразумения за лиценз на имената с най-големите отбори, футболисти и лиги, което ѝ гарантира, че те ще останат част от играта през следващите години.

Това включва сделки с UEFA, която организира Шампионска лига, много местни футболни лиги в цял свят и Fifpro – синдиката на футболистите, който управлява правата на стотици от топ играчите.

Изправена пред вероятността да изгуби най-големия си търговски договор извън тези за Световното първенство, FIFA заяви, че е „оптимистично настроена и развълнувана за бъдещето на футболните игри и електронни спортове и е ясно, че това трябва да е пространство, заето от повече от една страна, контролираща всички права“.

За ЕА прекъсването на отношенията все пак е риск. FIFA ѝ помогна да се превърне от малък разработчик на видеоигри в компания в класацията Fortune 500 с пазарна капитализация от около 39 млрд. долара. Компанията не отделя приходи, директно свързани с играта FIFA, в отчетите си, но годишният доклад на ЕА казва, че тя е „съществена за нашия бизнес и ще продължи да бъде такава“. Компанията харчи милиарди долари за разработването на играта, а 1500 служители работят само по нея.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:51 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Софтуер виж още