fallback

Apple с първи тримесечен спад на приходите от 13 години

Акциите на концерна се сринаха със 7,5% в разширената търговия след края на конферентния разговор с Тим Кук

00:34 | 27.04.16 г. 23
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Тримесечната печалба на американския технологичен концерн Apple Inc. се свива с 22,5%, докато приходите намаляват за първи път от 2003 г. насам, а продажбите на iPhone намаляват за първи път в корпоративната история.

Компанията предсказа нов спад за текущото тримесечие, повлиян от отслабващото търсене на неговия iPhone.

Приходите от продажби през третото тримесечие, което приключва през юни, ще бъдат в диапазона между 41 млрд. и 43 млрд. долара, поясни компанията във вторник в изявление. Като цяло анализаторите очакват приходи до 47,4 милиарда долара, показва проучване на Bloomberg.

Компанията също така прогнозира брутен марж, внимателно наблюдавана мярка за рентабилността, отразяваща дела на приходите, които остават след приспадане на производствените разходи, от 37,5% до 38%, малко под прогнозите на анализаторите от 39,3%.

Apple също така обяви, че разширява своята програма за връщане на капитал, която включва дивиденти и обратно изкупуване на акции. Сега концернът планира да върне 250 млрд. долара в брой на акционерите до края на март 2018 г., в сравнение с досегашния си план за 200 млрд. долара.  Откакто започна да връща пари в брой на акционерите си през 2012 г.  Apple е изплатила 163 млрд. долара до края на март, показват изчисления на MarketWatch.

Акциите на базирания в Купертино концерн се сринаха със 7,5% в разширената търговия след края на конферентния разговор с главния изпълнителен директор Тим Кук.

 

Tim Cook has said the word "optimistic" a lot, despite the dearth of things to be optimistic about.

— Shira Ovide (@ShiraOvide) April 26, 2016

Резултатите за второто тримесечие

 

Приходите и печалбата за второто тримесечие, приключило на 26 март, попаднаха под очакванията на анализаторите, докато Apple се бори да запази ръста на продажбите, който бе отчетен след пускането на пазара на по-големите смартфони в края на 2014 г. до 2015 г.

Приходите от продажби през второто тримесечие се свиват с 13 процента, а доставките на iPhone са намалели с 16%.

През второто тримесечие, което приключи през март, приходите спадат от 58 млрд. долара година по-рано до 50,6 млрд. долара. Средната оценка на анализаторите беше за приходи в размер на 52 млрд. долара.

Печалбата за периода възлиза 10,52 млрд. долара, или 1,90 долара за акция, докато преди година бе в размер на 2,33 долара за акция (13,57 млрд. долара), а анкетирани от FactSet анализатори очакваха тя да е в размер на 11,09 млрд. долара, или 2 долара за акция.

„Данните, които спадат, са на броя на хората, които актуализират моделите си", заяви главният финансов директор Лука Местри. „През миналата година имахме много силен цикъл на ъпгрейд на iPhone".

Опасенията за забавяне на търсенето на смартфони допринесоха за спада с почти 20% на цената на акциите на Apple за последните 12 месеца. Акциите се обезцениха с по-малко от 1 на сто до 104,35 долара във вторник в Ню Йорк. Това даде на Apple пазарна капитализация от около 579 млрд. долара - все още най-голямата компания в света по този параметър.

 

Here’s Apple’s big problem visualized – all three major product lines now underwater year on year pic.twitter.com/ijDLpWQ2ME

— Jan Dawson (@jandawson) April 26, 2016

След осем поредни години на нарастващи продажби на iPhone от представянето на продукта на пазара през 2007 г. сега Apple заяви, че е продала 51,19 млн. броя от телефона, спад за периода от 16,3% спрямо 61,17 милиона единици, пласирани година по-рано. Това е сериозно доказателство за насищащ се пазар и засилваща се конкуренция, коментира MarketWatch.

 

Средностатистическите очаквания на анализаторите бяха за  50,7 млн. броя продадени iPhone за тримесечието, показват данни на Bloomberg. Но средната продажна цена пада до 641 долара, под консенсусната оценка на специалистите от 658 долара. 

Продажбите на таблетите iPad спадат с 19% на годишна база до 10,25 млн. броя за 4,41 млрд. долара.

Продажбите на компютрите Mac спадат със „само“ 9 на сто на годишна база до 4,03 млн. броя, генерирайки приходи за 5,1 млрд. долара.

Сегментите „Услуги“ и „Други продукти“, които включват и Apple Watch, са единственият светъл лъч, с ръстове от 20% с 30% на годишна база. 

Предисторията... 

Apple започна 2016 г. с пазарна стойност от над 550 млрд. долара, далеч под пика си от 2015 г., но все пак като гигант. Нейните приходи от продажби надхвърлиха 230 млрд. долара през последната фискална година. Година по-рано те бяха с 28% по-ниски, а преди десетилетие възлизаха на едва 14 млрд. долара.

Технологичният производител е компанията с най-много пари в брой, най-силната марка и най-добре представящите се магазини за търговия на дребно в света. Неговите 500 милиона потребители се считат за глобален елит. И той постига всичко това, като пренебрегва общоприетите до тогава закони на бизнеса. Apple продава само шепа продукти от лукс класа и никога не намалява или регулира цените си, за да съответстват те на тези на конкурентите ѝ.

Стив Джобс, съоснователят на концерна, разби догмата на традиционната технологична индустрия, че отвореният стандарт – разбирай Windows на Microsoft или Android на Google, операционни системи, които могат да работят на всеки хардуер, ще надвият затворения стандарт, собствена платформа, като тази на Apple. Той направи това, като вложи сериозни средства в дизайна и обслужването на клиентите, дисциплини, които технологичните гиганти по принцип разглеждат на заден план.

Една проста формула насърчи успеха на Apple: идентифицирането на нова технология, която може да промени начина, по който хората използват и комуникират информацията и, както и залагане на всичко в създаването на един неустоим продукт за заможните клиенти. Този подход даде на Apple огромни предимства. Само с няколко устройства, които работят на един и същ софтуер, разходите на дружеството за развойна дейност са почти три четвърти по-ниски като дял от приходите, от тези на Microsoft и Google. Тъй като Apple продава толкова много продукти на едни и същи потребители, компанията харчи много по-малко от приходите си.

Но шлагерът на Apple - iPhone, е и най-големият източник на безпокойство. През 2015 г. на iPhone се падат 66 на сто от приходите на Apple. През януари компанията прогнозира първия си спад на продажбите от повече от едно десетилетие, което засили опасенията, че Apple достига границите на растежа на iPhone.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:15 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Хардуер виж още