fallback

2017 г. - годината на Huawei

Концернът направи сериозна крачка към завладяването на лидерското място при смартфоните с чипа си с изкуствен интелект Kirin 970

10:00 | 03.01.18 г.
Автор - снимка
Създател

Ако можем да кажем, че 2017 г. е принадлежала на някоя от големите технологични компании, то с огромна сигурност можем да твърдим, че това се отнася за Huawei Technologies. Това бяха 12 месеца, в които концернът успя да влезе трайно в ТОП 3 на производителите на смартфони, като дори успява да измести и Apple от втората позиция, както и да навлезе в една нова сфера за бранша, вкарвайки изкуствения интелект в мобилните апарати. Но нека проследим хронологията по реда ѝ.

Всичко започна още в началото на годината, когато бяха оповестени данни за 2016 г. В началото на февруари стана ясно, че пpoизвoдитeлите нa cмapтфoни Орро и Нuаwеі затягат хватката си около Аррlе нa втopия нaй-гoлям пaзap на тези устройства - Китай, като завладяват все по-голям пазарен дял и изместват от позициите им Apple Inc. и Samsung Electronics Co. Като се добавят и данните за дебютиралата наскоро Vivo, китайските доставчици заемат ТОП 3 в страната и формират 48% от доставките през 2016 г., показаха данни на компанията за пазарни анализи IDC. Тогава наяве излезе една нова тенденция - голяма част от хардуера на смартфоните изглежда се доближава до края на смисленото си развитие. И това е логично - потребителите не се нуждаят от много повече мощност за обработка, дисплеите едва ли трябва да са още по-отчетливи.

Това очевидно бе отчетено и от Huawei, която се концентрира изключително силно над вградените камери, подобно на конкуренцията от Apple и Samsung & Сие... 

Първото голямо събитие за компаниите от пазара безспорно бе най-голямото в света изложение за мобилни технологии - Световният мобилен конгрес (MWC) в Барселона. Там производителите на смартфони се опитаха да привлекат нови купувачи с функции за изкуствен интелект и редица други иновации.

Huawei показва два топ смартфона - P10 и P10 Plus. И двата модела разполагат с три камери: една върху предната част, два - на гърба, които се различават съвсем леко в двата модела. Също така различия имаше и в размера на екрана, капацитета на паметта и други екстри. Тогава компанията представи и умния часовник Huawei Watch 2 в две разновидности – Watch 2 и Watch 2 Classic, както и екстравагантния вариант Porsche Design. Двойката апарати работи под Android Wear 2.0, а с тях компанията атакува най-високия сегмент на пазара на носими устройства, който е доминиран от Apple, LG и Samsung.

Към края на пролетта Huawei обяви, че планира да навлезе на пазара на персонални компютри, отправяйки предизвикателство към утвърдени играчи в сектора, отчитащ вече две години спад в обема на продажбите. На пресконференция в Берлин компанията представи първите си три модела персонални компютри, включително 15,6-инчов ноутбук, хибрид "2 в 1" - таблет и ноутбук, и супер тънък, 13-инчов ноутбук металик.

Huawei се насочва към потребителския пазар във високия ценови сегмент, изправяйки се срещу Lenovo, HP и Dell, които заедно държат над 50% от пазара на персонални компютри. Като цяло пазарът на персонални компютри отчита спад в обемите на продажби с 8,3% през 2015 г. и още 3,7% през 2016 г., според данни на компанията за проучвания Gartner, която прогнозира застой за 2017 г. и засилване на пазарната консолидация до 2020 г.

През май данни на компанията за проучвания Gartner за първото тримесечие показаха, че Huawei е успяла да намали преднината на своите най-големи конкуренти Apple и Samsung Electronics на глобалния пазар на продажби на смартфони. Концернът е увеличил своя пазарен дял до 9% в рамките на първото тримесечие от 8,3% през същия период година по-рано. Същевременно Samsung Electronics запази първото си място, но пазарният дял се свива до 20,7% от 23,3%, докато компанията продължава да усеща негативните ефекти от скъпото изтегляне на проблемния Galaxy Note 7. Калифорнийският производител Apple Inc. също губи пазарни позиции. Делът на Apple се е свил до 13,7% от 14,8%. 

Тези резултати доведоха до изненадващ за мнозина, но не и за следящите тясно пазара експерти, факт.  През юни и юли 2017 г. Huawei е успял да продаде повече смартфони от Apple, показа последният доклад на друга анализаторска компания - Counterpoint Research. Така производителят минава на второ място в класацията по продажби, но все пак остава доста далеч от лидера Samsung. 

Всичко това не е изненадващо за експертите. Така например Франсиско Джеронимо, директор на IDC, отговарящ за проучванията, свързани с мобилни устройства, в Европа, смята, че благодарение на агресивните инвестиции в бизнеса си със смартфони през последните две години Huawei успява да пусне устройства в различни ценови категории, като се изправя в директна битка срещу Apple и Samsung във високия клас. Но може би най-важният ход на Huawei през годината беше анонсирането и пускането в продажба на собствения чип на компанията с изкуствен интелект Kirin 970. Именно той стана причината тя да може да се конкурира сериозно с топ производителите на смартфони.

Kirin 970 е с размера на нокът и поддържа изкуствен интелект в устройствата. Това означава, че функциите с тази технология се извършват в самия телефон, а не в облака, което ускорява значително процесите. Ако Huawei наистина докаже, че нейният чип е увеличил възможностите на смартфона, в който е вграден, това може да позволи на фирмата да повиши цените на устройствата си и да стане играч номер едно на пазара.

Така логично се стигна и до септември, когато Huawei показа своя "интелигентен" Huawei Mate 10 - прекия конкурент на iPhone X и Note 8. И, разбира се, Huawei Mate 10 Pro.

И двата апарата разполагат с разработения от компанията Kirin 970. Най-важното при него е, че той е отговорен за работата на мобилната платформа за изкуствен интелект, която позволява базираните в облака процеси, свързани с изкуствения интелект, да се случват редом с такива на самото устройство. Всичко това се случва много по-бързо отпреди. И ако Kirin 970 се докаже като успешен, той може да се превърне в главното конкурентно предимство на Huawei в битката ѝ за първото място на световния пазар на смартфони. Цел, която бе поставена през 2016 г. и препотвърдена в началото на 2017 г. от изпълнителния директор на потребителския бизнес на компанията Ричард Ю. 

A какво ли можем да очакваме тази година? 

„Скенер за отпечатъци в самия дисплей и телефон с гъвкав дисплей", по думите на главния изпълнителен директор на Huawei Consumer Business Group Ричард Ю, който даде преди месеци интервю пред предаването UpDate на Bloomberg TV Bulgaria и Investor.bg

A ако се вярва на специализираната преса, следващият топ модел на компанията ще се казва ... Huawei P20 и ще бъде представен през първото тримесечие на тази година. Може би най-упорито налаганите спекулации са, че основната камера ще има 3 лещи, разработени в партньорство с Leica, с Kirin 970 и NPU.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:19 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Хардуер виж още